حفاظت از اطلاعات کاربران؛ اولویت گمشده
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_1
کلاسینو_1
لاله زار مال_1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_3
کلاسینو_3
سفیر بار ساقدوش_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
اپیلاسیون نانا 4
لاله زار مال_4
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
سفیر بار ساقدوش_2
کلاسینو_2
لاله زار مال_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۶۴۲۵۴
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
۴۹۵
بسیاری از پلتفرم‌های ایرانی امکان حذف داده‌های کاربر را به او نمی‌دهند و اطلاعات خصوصی فرد می‌تواند تا سال‌ها روی سرور این شرکت‌ها باقی بماند

همشهری: اکنون با گسترش فضای مجازی حفاظت از داده‌های کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. این داده‌ها گاهی از سوی پلتفرم‌ها مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند و گاهی از سوی هکرها به سرقت می‌روند.

حتی در بخش تولید محتوا گاهی کاربران دیگر اقدام به انتشار محتواهای اختصاصی می‌کنند که به‌خاطر درنظر نگرفتن کپی‌رایت، شکایت و گلایه تولیدکننده اصلی را به همراه دارد. به‌عنوان نمونه اگر مثلا از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی استفاده کنید تمام مسیرهای سفرهای شما در این پلتفرم‌ها باقی می‌ماند و کاربر هیچ وسیله‌ای برای حذف دیتای خصوصی خود از روی سرور این شرکت‌ها ندارد.

حفاظت از اطلاعات کاربران؛ اولویت گمشده

چند سال پیش لایحه‌ای از سوی دولت تدوین شد تا بتواند حقوق کاربران را برای حفاظت از داده‌های آنها تامین کند، اما این لایحه به نتیجه نرسید. با این حال، مدتی پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «طرح حمایت و حفاظت از داده و اطلاعات شخصی» تدوین کرده است. اما مسئله‌ای که این روزها مطرح می‌شود این است که تا زمان تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، آیا می‌توان از حقوق کاربران در مقابل افشای اطلاعات و داده‌ها حمایت کرد. آیا کاربران می‌توانند حساب کاربری خود را در یک پلتفرم به‌طور کامل حذف کنند.

وجود قواعد کلی

محمدجعفر نعناکار، حقوقدانی که در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «اگرچه ما اکنون قانون خاصی در مورد حفاظت از داده‌های کاربران نداریم و به‌نظر می‌رسد خلأ قانونی در این حوزه وجود دارد، اما واقعیت این است که اگر قانونی به‌طور اخص نداشته باشیم، به‌طور کلی قواعدی در این مورد داریم.»

این حقوقدان به چند ماده قانونی ازجمله ماده62 قانون تجارت الکترونیکی اشاره می‌کند. نعناکار در توضیح این ماده می‌گوید: «اگر در یک پلتفرم محتوایی را ایجاد کنید، براساس قانون سال79(تجارت الکترونیکی) و قانون1348 اثر کاربر دارای کپی‌رایت است. اگر این کپی‌رایت از سوی یک پلتفرم نقض شود، پلتفرم مسئول جبران خسارت است. حتی اگر این محتوا از سوی کاربران دیگر نقض شود، باز هم قابلیت پیگیری دارد.»

او همچنین به ماده2 قانون مسئولیت مدنی اشاره می‌کند که براساس آن «در موردی که عمل واردکننده زیان، موجب خسارت مادی یا معنوی زیان‌‌دیده شده باشد، دادگاه پس از رسیدگی و ثبوت امر، او را به جبران ‌خسارات مزبور محکوم می‌کند و چنانچه عمل واردکننده زیان فقط موجب یکی از خسارات مزبور باشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتی که‌ وارد کرده محکوم خواهد کرد.»

ماده65 قانون تجارت الکترونیکی هم تصریح می‌کند که «اسرار تجاری الکترونیکی «داده‌پیام»ی است که شامل اطلاعات، فرمول‌ها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روش‌ها، تکنیک‌ها و فرایندها، تالیفات منتشر نشده، روش‌های انجام تجارت و دادوستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها، اطلاعات مالی، فهرست مشتریان، طرح‌های تجاری و امثال اینهاست، که به‌طور مستقل دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش‌های معقولانه‌ای برای حفظ و حراست از آنها انجام شده است.» نعناکار به این ترتیب، نتیجه می‌گیرد که براساس قواعد کلی می‌توان به بعضی موارد استناد کرد.

کاربران چه کنند؟

اگر از دید کاربر به موضوع نگاه کنیم، این سؤال برای کاربر پیش می‌آید که آیا وارد یک پلتفرم خاص بشود یا نه؟
این حقوقدان به این موضوع اشاره می‌کند که عموما پلتفرم‌ها باید یک جواز پیمان (license agreement) داشته باشند. نعناکار با اشاره به ماده5 قانون تجارت الکترونیکی معتقد است که این ماده در واقع به نوعی همان جواز پیمان محسوب می‌شود.

به‌گفته او «اگر کاربری می‌خواهد در یک پلتفرم، وب‌سرویس یا وب‌سایت فعالیت کند و در عین حال نگران افشای داده‌هاست، باید به جواز پیمان پلتفرم رجوع کند تا ببیند اشاره‌ای به محرمانگی داده شده یا نه؟»

نعناکار با اشاره به اینکه اگر به این موضوع پرداخته نشده، حتی‌المقدور کاربر نباید از خدمات آنها استفاده کند و توصیه می‌کند که «اگر کاربر می‌خواهد از خدمات چنین پلتفرمی استفاده کند، حتما جنبه‌های ایمنی را رعایت کند و همه اطلاعات شخصی خود را مانند اطلاعات اختیاری(مثلا تاریخ تولد، شماره شبا و...) وارد نکند.»

مسئله‌ای به ‌نام حذف نشدن داده

محمدجعفر نعناکار در مورد عدم ‌امکان حذف دیتای کاربران در پلتفرم‌های ایرانی، این موضوع را یکی از مشکلات موجود می‌داند و می‌گوید: «با این حال، اگر فردی به‌طور رسمی(نه اسمی) یک سیم‌کارت دست‌دوم را بخرد، اپراتور کدملی خریدار و فروشنده را روی سیم‌کارت جابه‌جا می‌کند و از سامانه شاهکار این سیم‌کارت به ‌نام خریدار شناخته می‌شود. بنابراین اگر این سیم‌کارت در سامانه‌های قضایی، سلامت، مالی و موارد دیگر ثبت بوده و خدمات می‌گرفته، پس از این کار، این خدمات ری‌ست می‌شود.»

اما اینکه پلتفرم‌ها قابلیت حذف حساب کاربری ( account) ندارند، مسئله مهمی محسوب می‌شود. از آنجا که قاعده‌ای برای این کار وجود ندارد، اپراتورها را نمی‌توان ملزم به این کار کرد.

نعناکار اما می‌گوید: «در این شرایط سازمان‌های صنفی مانند نظام صنفی رایانه‌ای کشور باید با خردجمعی اکوسیستم و نه حاکمیت، قاعده‌ای را وضع کنند که براساس آن چارچوبی برای پلتفرم‌ها تعیین شود تا آنها ملزم به رعایت مواردی از این قبیل شوند. این قواعد می‌تواند شامل عدم‌ درخواست داده اضافه یا قابلیت حذف حساب کاربری باشد.» این در حالی است که بسیاری از پلتفرم‌های خارجی مانند واتساپ علاوه‌بر قابلیت تغییر شماره، از قابلیت حذف حساب کاربری برخوردارند و با حذف حساب کاربری در واتساپ کل بک‌آپ رمزنگاری شده هم حذف می‌شود.

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
دکتر نائبی_1
ادیب_1
خرید باکس 1
دکتر نائبی_3
عارفی_3
ادیب_3
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
سوییچ ایران_3
شیرآلات زمانی_3
دکتر نائبی_4
ادیب_4
خرید باکس 4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
عارفی_4
شیرآلات زمانی_4
سوییچ ایران_4
شیرآلات زمانی_2
ادیب_2
عارفی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
دکتر نائبی_2
سوییچ ایران_2
خرید باکس 2
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
شفا_فوترموبایل
اورانوس_فوترموبایل2
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
کالازم_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
کالازم_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_تزریق چربی
پارسیس_فوتر ساختمان
انجمن پرستاری ایران_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
اورانوس_فوتر2
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
تنورستان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
فنی آتل_فوتر