چرا هندوانه بهتــــر از آب هندوانه است؟
۱۶۰۶
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
۳۶۷۲۱
فریب نخورید
هم‌زمان با فصل بهار و گرم شدن تدريجي هوا، گرايش به نوشيدني مثل انواع و اقسام شربت‌ها به مراتب بيشتر مي‌شود. اين در حالي است كه در ميان تمام مايعات بهترين نوشيدني براي انسان آب ساده است و مصرف آبميوه و شربت‌ها در مرحله بعد قرار مي‌گيرد.




محمدرضا وفا، متخصص تغذيه و رژيم درماني

هم‌زمان با فصل بهار و گرم شدن تدريجي هوا، گرايش به نوشيدني مثل انواع و اقسام شربت‌ها به مراتب بيشتر مي‌شود. اين در حالي است كه در ميان تمام مايعات بهترين نوشيدني براي انسان آب ساده است و مصرف آبميوه و شربت‌ها در مرحله بعد قرار مي‌گيرد. اما در مورد شربت‌ها نكته اينجاست كه بايد مراقب بود شيريني مطلوب اين نوشيدني‌ها منجر به عادت كردن به مصرف بيش‌از اندازه ‌آنها نشود، چون مصرف بيش از اندازه شربت‌ و آبميوه‌ها ضمن اينكه مصرف‌‌شان نسبت به ميوه راحت‌تر است، قند ساده بسيار بيشتري را هم در مقايسه با خود ميوه در بدن ايجاد مي‌كنند. از اين رو مي‌تواند مشكلاتي در پي داشته باشد، چون هر چقدر مقدار مصرف قندهاي ساده در فرد بيشتر شود به مراتب احتمال مشكلات متابوليسمي، چاقي و اضافه وزن و حتي مشكلات افزايش چربي و قند خون هم در بدن ما بيشتر مي‌شود. مشكل ديگري كه عادت به اين نوشيدني در بدن ايجاد مي‌كند، افزايش احساس گرسنگي طي روز است. به عبارت ديگر كسي كه در يك ميان‌وعده غذايي مقدار زيادي قند ساده شربت يا آبميوه استفاده مي‌كند قند خونش به سرعت بالا مي‌رود، در اين شرايط پاسخ بدن هم ترشح انسولين است. انسولين هم به نوبه خود منجر به افت شديد قند خون در مدت زمان كوتاهي مي‌شود. در نتيجه افرادي كه در طول روز عادت به خوردن بيش از اندازه شربت، آبميوه يا نوشيدني‌هاي شيرين دارند طي يك روز به دفعات احساس گرسنگي مي‌كنند. همين باعث مي‌شود دريافت ميزان كالري آنها خيلي بيشتر از اندازه باشد. بايد به ياد داشته باشيد مصرف متعادل شربت و آبميوه در حد يك تا 2 فنجان در روز به خصوص اگر بعد از وعده غذايي اصلي باشد، مشكل چنداني براي ما ايجاد نمي‌كند. اما افرادي كه دچار اضافه وزن، چاقي، مشكلات چربي و قند خون هستند بايد در مصرف اين نوشيدني‌ها بيشتر مراقب باشند و اعتدال را بيشتر رعايت كنند.



مراقب چغاله بادام‌ باشيد

اما توصيه بهاري اين‌كه در اين فصل مراقب ميوه‌هاي خام باشيد. چرا كه ميوه‌هايي مثل چغاله بادام علاوه بر فيبر زياد، نوعي قند دارند كه باعث نفخ و نابردباري‌هاي گوارشي مي‌شوند. آن هم به اين دليل كه در دستگاه گوارش ‌ما آنزيمي كه بتواند قند ويژه اين ميوه‌‌ها را بشكند، وجود ندارد. بنابراين مصرف بيش از اندازه آنها مي‌تواند ما را دچار مشكل نفخ و نابردباري‌هاي گوارشي جدي كند. به همين دليل براي مصرف اين خوراكي‌ رعايت حد اعتدال بسيار ضروري است. ضمن اين‌كه بهتر است از مصرف زياد نمك همراه با آنها هم خودداري شود و بالاخره اينكه در اين فصل هم درست مثل همه فصول از همه گروه‌هاي غذايي در برنامه غذايي‌شان استفاده شود. مهم اين است كه 4 گروه اصلي يعني نان و غلات، سبزي‌ها، صيفي‌ها و ميوه‌‌ها و بالاخره گروه گوشت‌ها كه شير و تخم مرغ و پنير را هم مي‌توان در گروه آنها جاي داد، در برنامه غذايي‌ وجود داشته باشد. ضمن اين‌كه سعي كنند به طور متعادل و متناسب از تمام اين خوراكي‌ها استفاده كنند.





بعضي ميوه‌هاي بهاري از جمله توت‌فرنگي، براي برخي افراد به خصوص كودكان كم سن و سال و افرادي كه مشكلات سيستم ايمني دارند، حساسيت ايجاد مي‌كند. اين هم به‌ اين دليل است كه تركيبات آلرژي‌زا در اين ميوه‌ها زياد است. به طوري كه مي‌تواند با تحريك سيستم ايمني آنها منجر به ايجاد برخي حساسيت‌هاي فصلي شود. بنابراين مهم‌ترين راه كنترل اين حساسيت‌ها روش حذف غذايي است. به اين ترتيب كه بايد همه ميوه‌ها و خوراكي‌هايي كه احتمال حساسيت‌زايي در مورد آنها وجود دارد به ترتيب از برنامه غذايي حذف شوند تا عامل حساسيت‌زا شناخته شود. تنها راه حل بعد از اين مرحله هم حذف كامل اين ميوه از برنامه غذايي است.



به جاي آب هندوانه، هنداونه بخوريد

يكي از صيفي‌‌هاي مورد علاقه و مورد بحث در فصل بهار و تابستان، هنداونه‌ است. خيلي‌ها با انگيزه لاغري به مصرف آب هندوانه روي مي‌آورند. اين در حالي است كه نه آب هندوانه و نه حتي آب سبزي‌هايي مثل كرفس به هيچ عنوان باعث لاغري نمي‌شوند. اين باور هم كه با خوردن آن‌ها مي‌توان به وزن ايده‌آل رسيد يك باور كاملا غير منطقي است. توصيه من به همه خوانندگان مجله زندگي ايده‌آل اين است كه به جاي گرايش به آبميوه‌ها( البته چنانچه درگير مشكلات گوارشي نيستند) به مصرف ميوه‌هاي تازه روي ‌آورند. به عبارت ديگر تا جايي كه مي‌توانند سراغ آبميوه‌ها نروند. اين توصيه در مورد هندوانه هم صدق مي‌كند. البته اين دليلي براي منع مصرف آب هنداونه نيست؛ اما نكته اينجاست كه در يك نگاه كلي روي آوردن به آبميوه‌ها ما را از فيبر و مواد مغذي كه همراه با ميوه مي‌تواند به دستگاه گوارش برسد محروم مي‌كند. نكته قابل تاكيد در مورد گرايش به آبميوه‌ها با شروع فصل گرما هم اين است كه به‌دليل راحت‌تر بودن مصرف آبميوه و قندي كه در آنها هست ناخودآگاه ذائقه ما به آنها عادت مي‌كند و اين عادت مساوي است با مصرف زياد قند ساده كه از نظر متابوليكي براي بدن ما مشكل ايجاد مي‌كند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج