حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (2)
۱۸۱۲۴۵
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
۵۷۷۷۶ 
آشپزخانه نوروزی برترین ها
صبحانه یکی از بهترین وعده های غذایی است. نان تازه، پنیر سفید، گردو، چای داغ و ... مواردی هستند که بیشتر ما ایرانی ها برای صبحانه خود داریم و بسیار هم لذت‌بخش است. به ویژه اگر نان تازه باشد و عطر آن در همه خانه بپیچد.
 
 
 
 
برترین ها: صبحانه یکی از بهترین وعده های غذایی است. نان تازه، پنیر سفید، گردو، چای داغ و ... مواردی هستند که بیشتر ما ایرانی ها برای صبحانه خود داریم و بسیار هم لذت‌بخش است. به ویژه اگر نان تازه باشد و عطر آن در همه خانه بپیچد. 

اما فارغ از صبحانه های سنتی، انواع خوراکی ها و غذاهایی که برای وعده صبحانه مناسب هستند را برایتان در چند قسمت گردآوری کرده ایم. می توانید در ایام نوروز از این دستورها استفاده کنید و در کنار اعضای خانواده طعم های جدیدی را امتحان کنید.


تخم‌مرغ بندیکت


حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (2)

این صبحانه بسیار زیبا است و ظاهری همچون دسر و بستنی دارد. اما هیچ کدام از آنها نیست. بندیکت در واقع به تخم‌ مرغ‌ آب‌ پز و ژامبون‌ در ميان‌ دولايه‌ نان‌ برشته‌ شده‌ گفته می شود.

•    تعداد: 8 نفر
•    زمان تهیه: 25 دقیقه
•    زمان پخت: 30 دقیقه

مواد لازم

•    یک قاشق چایخوری سرکه
•    8  عدد تخم مرغ
•    4  عدد مافین انگلیسی
•    1/3 پیمانه پنیر نرم طعم‌دار (سبزیجات، پیاز، فلفلی یا ...)
•    8  ورقه ژامبون
•    16  ساقه ریحان یا اسنفاج تازه
•    8  ورقه گوجه فرنگی
•    سس هلندی*
•    پودر پاپریکا (اختیاری)

طرز تهیه

1.    تابه را چرب کنید. تا نیمه تابه را پر از آب کنید. سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد. پس از جوشیدن حرارت را کم کنید تا نیم جوش باقی بماند. یک تخم مرغ را داخل پیمانه اندازه گیری بشکنید. لبه پیمانه را تا حد امکان به آب نزدیک کنید و تخم مرغ را داخل آب در حال جوش بیندازید. همین کار را با باقی تخم مرغ ها تکرار کنید.

2.    تخم مرغ ها را حدود 3 تا 5 دقیقه بجوشانید تا سفیده کاملا بسته و زرده سفت شود. با کف‌گیر سوراخ‌دار تخم مرغ را از آب خارج کنید و داخل بشقاب بگذارید.

3.    سپس، مافین ها را از وسط نصف کنید و آنها را داخل سینی فر بچینید. آنها را حدود 3 تا 4 دقیقه حرارت دهید تا کمی برشته شوند.

4.    یک قالب مستطیلی را چرب کنید. تکه های مافین را با فاصله داخل آن بچینید. روی مافین ها دو قاشق چایخوری پنیر قرار دهید. روی پنیر یک ورقه ژامبون قرار دهید. آن را تا کنید که از لبه های مافین بیرون نزند. روی ژامبون ها یک حلقه گوجه فرنگی و دو برگ ریحان قرار دهید.

5.    فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. روی هر کدام از گوجه فرنگی ها یک عدد تخم مرغ قرار دهید. روی آن سس هلندی* بریزید. حدود 25 دقیقه آنها را داخل فر بپزید.

6.    در آخر می توانید با پاپریکا و ریحان تزئین کنید.

سس هلندی

•    زمان تهیه: 50 دقیقه
•    زمان استراحت: 20 دقیقه

مواد لازم

•    ¾ پیمانه خامه ترش
•    ¾ پیمانه مایونز
•    دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش
•    یک قاشق غذاخوری خردل
•    شیر

طرز تهیه

1.    در یک کاسه کوچک همه مواد را با هم مخلوط کنید و در صورت تمایل می توانید کمی شیر هم اضافه کنید. البته هر مرتبه یک قاشق چایخوری شیر بریزید تا به غلظت موردنظر برسید.


کیک گردو و عدس

حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (2)

•    تعداد: 8 نفر

مواد لازم

•    1.5 پیمانه گردوی بوداده
•    یک پیمانه عدس سبز یا قهوه‌ای
•    دو پیمانه آب سبزیجات
•    یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
•    دو پیمانه پیاز سفید خرد شده
•    یک پیمانه کرفس خرد شده
•    نصف پیمانه هویج خرد شده
•    3 حبه سیر رنده شده
•    یک قاشق چایخوری آویشن خشک
•    نصف قاشق چایخوری مریم‌گلی
•    یک قاشق چایخوری رزماری خشک و خرد شده
•    نصف قاشق چایخوری نمک
•    فلفل سیاه
•    1 ¼ پیمانه خرده نان
•    1 ¼ پیمانه رب گوجه‌فرنگی
•    یک قاشق غذاخوری تخم کتان خوراکی + دو قاشق غذاخوری آب‌گرم
•    ¼ پیمانه کچاپ

طرز تهیه

1.    درون غذاساز، گردوهای بوداده را آسیاب کنید و کنار بگذارید.

2.    عدس‌ها را پاک کنید و بشویید. درون قابلمه بریزید و آب سبزیجات را به آن اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم آب بجوشد. سپس شعله را کم کنید تا در حالت نیم‌جوش، آب عدس به طور کامل کشیده و عدس‌ها کاملا نرم شوند. در صورت نیاز، آب سبزیجات بیشتری اضافه کنید. عدس‌های پخته شده را کنار بگذارید.

3.    روغن زیتون را درون تابه بزرگی روی حرارت ملایم گرم کنید. پیاز، کرفس و هویج را اضافه کنید و حدود 6 تا 8 دقیقه تفت دهید تا سبزیجات نرم شوند. سیر را اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر تفت دهید. عدس پخته شده، آویشن، مریم‌گلی، رزماری و نمک را بیفزایید. نمک و فلفل مخلوط را بچشید و در صورت نیاز، نمک یا فلفل اضافه کنید.

4.    در یک کاسه بزرگ، خرده‌های نان تست، گردو و مخلوط عدس را با یکدیگر مخلوط کنید. رب گوجه‌فرنگی و تخم کتان را بیفزایید و هم بزنید. با دست آنها را ورز دهید تا کاملا یکدست شوند.

5.    مخلوط را درون قالب مستطیلی بریزید و فشار دهید تا کاملا فرم قالب را به خود بگیرند. روی سطح آن، سس کچاپ بمالید.

6.    قالب را به مدت 40 دقیقه در فر بگذارید تا سطح آن کاملا طلایی و برشته شود. پس از پخت، 15 دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود و سپس آن را برش دهید تا نان از هم نپاشد.


پنكيك كدو حلوايي

حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (2)

مواد لازم

•    پوره كدوحلوايي: دو پيمانه
•    آرد: سه چهارم پيمانه
•    شيرعسل يا عسل: نصف پيمانه
•    تخم‌مرغ: دو عدد، بزرگ
•    بيكينگ پودر: يك قاشق چاي‌خوري
•    دارچين: يك قاشق مرباخوري
•    وانيل: يك‌چهارم قاشق چاي‌خوري

روش تهیه

1.    در يك كاسه آرد، بيكينگ پودر، وانيل و دارچين را با هم مخلوط كنيد.

2.    در كاسه ديگر پوره كدوحلوايي (براي درست كردن پوره كدو حلوايي كافي است آن را بخارپز كرده سپس با گوشت‌كوب له كنيد)، شيرعسل و تخم‌مرغ‌ها را با همزن دستي بزنيد تا با هم خوب مخلوط شوند.

3.    مخلوط آرد را به مخلوط كدو حلوايي اضافه كنيد و كمي هم بزنيد تا يك‌دست شوند.

4.    يك تابه كوچك را با كمي روغن مايع چرب كنيد و از مواد پنكيك، مقداري درون تابه ريخته و آن را سرخ كنيد. وقتي يك طرف پنكيك سرخ شد طرف ديگر آن را هم سرخ كرده و با مقداري شيرعسل روي آن را تزيين و سرو كنيد.


نان كنجدي سوخاري

حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (2)

اين غذا كمي پركالري‌تر است و بيشتر براي بچه‌ها و افراد لاغر مناسب است. كنجد جزو دانه‌هاي چرب و سرشار از ويتامين‌ها و املاح مختلفي است كه مصرف آن مقداري از نياز بدن به ويتامين E، كلسيم، منيزيم، روي، پروتئين و فسفر را تأمين كند. اسيدهاي چرب اشباع‌نشده موجود در آن هم به كاهش چربي بد و افزايش چربي خوب خون كمك مي‌كند.
تعداد: 1نفر

مواد لازم

•    2عدد نان تست،1
•    عدد تخم‌مرغ كوچك
•    2تا 3قاشق غذا خوري كنجد
•    نمك، پودر فلفل سياه و دارچين به ميزان لازم
•    روغن مخصوص سرخ كردن به ميزان لازم

طرز تهيه

1.    تخم‌مرغ را با نمك، فلفل و كمي پودر دارچين به خوبي هم بزنيد.

2.    نان‌هاي تست را ابتدا در تخم‌مرغ و سپس در كنجد خام بغلتانيد.

3.    حالا اين نان‌هاي كنجدي را در تابه‌اي كه از قبل روغن ريخته‌ايد و گرم كرده‌ايد، سرخ كنيد.

4.    آب پرتقال يا آب انار ملس، بهترين تحريك‌كننده‌هاي اشتهاي صبحگاهي و مناسب‌ترين همراهان اين صبحانه هستند.

ادامه دارد...
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج