راهنمای نصب صداخفه‌كن روی شكم!
۲۲۳۰۷۵
۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
۲۷۸۴۸ 
دل دردهاي دائمي، سر و صداهاي شكمي و بوهاي مزاحم از كجا به شكم‌تان وارد مي‌شوند؟
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز - عذرا جوانمردي: در منزل، محل كار و ‌مهماني حتما ديده‌ايد كساني را كه بعد از صرف غذا دنبال قرص يا شربتي براي از بين بردن نفخ‌شان مي‌گردند. با اين وجود اغلب اين افراد هنوز ضرورت درمان و پيدا كردن راهي هميشگي براي رها شدن از دل‌درد‌هاي ناشي از نفخ و صداهاي شكمي را درك نكرده‌اند و عادت كرده‌اند با ناراحتي‌هاي گوارشي‌شان يك عمر زندگي كنند.

دكتر سيدمحمود اسحاق‌حسينی، فوق تخصص گوارش كبد، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس بخش داخلي بيمارستان امير اعلم مي‌گويد اگر شما هم يكي از اين افراد هستيد، هرگز نبايد از كنار اين صداهاي مزاحم و بوهاي آزاردهنده ساده بگذريد. او در ادامه اين مطلب مي‌گويد كه چرا هيچ وقت نمي‌توانيد بعد از خوردن غذا آرامش داشته باشيد و راه‌هاي خلاص شدن از نفخ را هم با شما درميان مي‌گذارد. در صفحه بعد هم پیشنهادهای طب سنتی را برای حل این مشکل خواهید  خواند.

راهنمای  نصب صداخفه‌كن روي شكم ‌!

ماجرا چيست؟

نفخ، يكي از علائم سوء‌هاضمه است كه بر وجود مشكلي در سيستم گوارش دلالت مي‌كند. معمولا فردي كه دچار اين مشكل شده باشد، از احساس نامطبوع پري شكم يا سنگيني و سوزش سر دل شكايت مي‌كند. درواقع جمع شدن گاز درون شكم باعث به وجود آمدن نفخ و ناراحتي‌هاي ثانويه آن مي‌شود. اين گاز از نظر تجزيه شيميايي هيچ تفاوتي با هوا ندارد. فقط تجمع آن جايي در دستگاه گوارش عملكرد طبيعي بدن را مختل مي‌كند و فرد را آزار مي‌دهد. چهار دليل عمده نفخ ايجاد مي‌كنند؛ اول: بلعيدن هوا، دوم: رشد بيش از اندازه باكتري‌ها در بدن، سوم: پوشيدن لباس‌هاي تنگ و چهارم: اضطراب.

هورت نكشيد

بلعيدن هوا يكي از علت‌هاي اصلي به وجود آمدن نفخ است. شايد قدري عجيب به نظر بيايد كه چطور ممكن است كسي هوا را ببلعد؟ اما اگر در طول روز روي نحوه آشاميدن مايعات دقيق‌تر شويد به پاسخ سوال دست خواهيد يافت. وقتي بسيار تشنه هستيد و به آب مي‌رسيد، جرعه‌هاي پياپي مي‌نوشيد. حين تنفس مقداري هوا هم همراه آب بلعيده مي‌شود. مورد ديگر به عادت شايع نحوه نوشيدن چاي برمي‌گردد. در آداب معاشرت، هورت كشيدن عمل زشتي است، اما اين تنها دليل پرهيز از آن نيست؛ وقتي هورت مي‌كشيد آشكارا مقداري هوا با چاي وارد بدن شما مي‌شود كه مي‌تواند بعدا رنج نفخ را به دنبال بياورد.

چه بايد كرد؟ اگر مي‌خواهيد از شر نفخ خلاص شويد يا دچار نفخ ناشي از بلعيدن هوا نشويد، سبك نوشيدن مايعات را اصلاح كنيد؛ آب را جرعه‌جرعه بنوشيد و هرگز آن را سر نكشيد. سر سفره آب نگذاريد. نيم ساعت قبل و نيم ساعت بعد از غذا اصلا آب ننوشيد. چاي را هورت نكشيد، بگذاريد سرد شود بعد بنوشيد. علاوه بر اين فقط به چاي، آب و آب ميوه اكتفا نكنيد؛ در نوشيدن ديگر انواع مايعات مثل سوپ و غذاهاي آبكي هم اين قاعده را رعايت كنيد تا مشكلي براي‌تان پيش نيايد.

آنتي‌باكتريال شويد

باكتري‌ها در بدن انسان زندگي مي‌كنند ولي بايد بدانيد همه باكتري‌ها مضر نيستند و يك سري باكتري‌هاي مفيد براي سلامتي هم وجود دارند ازجمله باكتري‌هايي كه در روده هستند. چيزي حدود 10 به توان 12باكتري در روده زندگي مي‌كنند كه يك عدد طبيعي محسوب مي‌شوند. مشكل زماني آغاز مي‌شود كه تعداد باكتري‌ها از اين مقدار بيشتر شوند. رشد بيش از حد باكتري منجر به توليد گاز مي‌شود و فرد را به نفخ دچار مي‌كند.

چه بايد كرد؟ برخي از كساني كه نفخ دارند همه نوع شربت و ضد نفخي را امتحان كرده‌اند ولي هيچ كدام روي مشكل اثري نگذاشته است، اما همين افراد تعريف مي‌كنند كه مثلا براي كشيدن دندان دارويي دريافت كرده‌اند كه نفخ‌شان را از بين برده است.

دليل اين اتفاق به ظاهر بي‌ربط اين است كه بعضي داروها باعث توقف رشد بيش از حد باكتري‌هاي روده مي‌شوند و درنتيجه نفخ را از بين مي‌برند، اما علم به اينكه چه داروهايي اين ويژگي را دارند و دوز مصرف؛ در دست پزشك متخصص است. به او مراجعه كرده و با يك درمان دارويي ساده خودتان را از چنگال نفخ خلاص كنيد.

ضدنفخ بپزيد

شايع‌ترين علت نفخ، خوردن غذاهاي نفاخ است. بعضي از غذاهايي كه روزانه مورد استفاده قرار مي‌گيرند باعث تشكيل گاز در دستگاه گوارش و نفخ مي‌شوند.

مواد غذايي مانند شير، كشك، تخم مرغ، حبوبات، خيار، تره، ترب، پياز، كنگر، كلم بروكلي، موسير، نخود فرنگي، سيب، آلو، هلو، گلابي، سيب‌زميني، انار، زردآلو، پسته خام و... موادي هستند كه موجب بروز نفخ مي‌شوند.

در كنار اينها نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار و خوردن فست‌فود هم نفخ زيادي خواهد داشت. بي‌نظمي در غذا خوردن يكي ديگر از عوامل مهم و رايج نفخ است كه امروزه عده كثيري به سبب مشغله‌هاي روزمره دچارش شده‌اند.

چه بايد كرد؟ ساده‌ترين روش براي پيشگيري از ابتلا به نفخ اين است كه مواد غذايي نفاخ را بشناسيد و آنها را نخوريد يا در صورت تمايل، با احتياط بيشتري بخوريدشان.

نكته بعدي كه در زندگي‌هاي روزمره چندان جدي گرفته نمي‌شود، سر وقت غذا خوردن است. يادتان باشد هر روز سر يك وقت معين صبحانه، ناهار و شام صرف كنيد، مثلا اگر هر روز ساعت دو ناهار مي‌خوريد، روز بعد ساعت 12 ناهار نخوريد. بعضي‌ها ممكن است دو روز اصلا ناهار نخورند، ولي باقي ايام هفته سر برنامه باشند؛ اين هم غلط است و اساسا منظور از نظم در غذا خوردن همين است كه تحت هر شرايطي طبق برنامه باشيد.

سراغ روانپزشك برويد

اين روزها زياد مي‌شنويم كه استرس باعث و باني بسياري از ناراحتي‌هاي جسماني است. بعضي وقت‌ها به ظاهر بيماري و استرس هيچ ربطي به هم ندارند و ارتباط‌شان تعجب برانگيز مي‌شود. در مورد نفخ واقعيت اين است كه خود استرس به‌تنهايي عامل ايجاد‌كننده نفخ نيست، ولي اگر دستگاه گوارش كسي كمترين ضعفي داشته باشد، مستعد اختلال مي‌شود و استرس، ضعف را تشديد مي‌كند و نفخ را به وجود مي‌آورد. با اين حال اضطراب را در اين زمينه بايد جدي گرفت و فكري به حال درمانش كرد.

چه بايد كرد؟ داشتن يك سبك زندگي سالم كار دشواري به نظر مي‌رسد، ولي شايد اين تنها يك مانع ذهني باشد كه در اثر تلقين و تكرار در گفتن و شنيدن حاصل شده است. تن و روان ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند و مستقيما روي هم تاثير مي‌گذارند. به‌عنوان مثال اگر شما غذاهاي مضر نخوريد، درست غذا بخوريد و هر روز ورزش كنيد نيمي از راه را رفته‌ايد چراكه سلامت و شادابي را به دست مي‌آوريد و زمينه بروز بسياري از بيماري‌ها را از بين مي‌بريد.

براي نابود كردن استرس‌ها هر روز ورزش كنيد. هر ورزشي را كه دوست داريد انتخاب كنيد ولي به برنامه روزانه‌تان وفادار باشيد. بعد از چند بار تكرار خودتان نتايج مثبت و غير قابل انكاري از ورزش كردن خواهيد ديد، ضمن اينكه متوجه مي‌شويد ديگر نفخ نداريد.

لباس گشاد بپوشيد

 نوع لباسي كه مي‌پوشيد روي ميزان سلامت‌تان تاثير مي‌گذارد. با پوشيدن لباس تنگ، عملكرد طبيعي دستگاه گوارش مختل مي‌شود؛ به اين شكل كه عمل دفع به آساني انجام نمي‌شود و تجمع گازها صورت مي‌گيرد و به فرد احساس نامطبوعي دست مي‌دهد كه همان نفخ است.

چه بايد كرد؟ كساني كه عادت دارند لباس‌هاي تنگ بپوشند، بايد در انتخاب نوع پوشش‌شان تجديدنظر كنند، چون اگر دچار نفخ هستند، باعث تشديد آن مي‌شود و اگر نفخ ندارند، ممكن است با اين روش خودشان را در معرض ابتلا به نفخ قرار دهند. كساني كه مدام گن مي‌پوشند و زمان طولاني اين نوع لباس‌ها را بر تن دارند، اين كار را كنار بگذارند و لباس‌هاي مناسب غيرچسبان بپوشند. حتي به آقاياني كه كمربندشان را سفت مي‌بندند، توصيه مي‌شود آن را شل كنند يا در عوض از ساسبند استفاده كنند.

مکمل های دردسرساز

خيلي‌ها معتقدند اين مكمل‌ها تبليغ‌شان روی ديوار‌هاي داروخانه هم نفاخ است و گاز شکم‌شان را زياد مي‌كند. آيا اين مكمل‌ها واقعا نفاخ هستند؟

راهنمای  نصب صداخفه‌كن روي شكم ‌!

مكمل‌هاي غذايي نفاخ هستند؟

زياده‌روي در مصرف هر چيزي دردسرساز است، در مورد مكمل‌ها هم همين‌طور است. مصرف بيش از حد آنها مي‌تواند مشكلاتي ايجاد كند. اما با اين پرسش روبه‌رو هستيم كه اساسا مصرف مكمل‌ها در اين اندازه لزومي دارد يا خير؟ قطعا خير. بدن انسان روزانه به مقدار معيني از مواد غذايي مختلف احتياج دارد که اگر بيش از حد لزوم دريافت كند، مشكل‌ساز مي‌شود.

مكمل‌هاي غذايي رايجي نظير آهن و روي كه مصرف‌كنندگان زيادي دارد، به‌طور طبيعي در رژيم‌هاي غذايي سالم وجود دارند بنابراين يك فرد عادي و سالم نيازي به مصرف خودسرانه آنها ندارد. جز در موارد خاص (بيماران خاص، افراد سالمند و بيمار