موتور جستجوی ملی، یک تحول یا تکرار اشتباهات؟
۲۶۶۳۳۱
۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
۵۲۰۵ 
افتتاح فاز تجاری‌سازی موتور جستجوگر پارسی جو در روز شنبه، ۹ آبان‌ماه به‌دست وزیر ارتباطات، دوباره شاهد مقاله‌ها و تفسیرهای ضد و نقیض در این زمینه بوده‌ایم.
zoomit.ir - محمد شهاب شهوازیان: جستجوگرملی، پارسی‌جو، یوز، نخبگان، حمایت، طعنه، رسانه‌ها، دولت و... کلماتی هستند که در این روزها زیاد آنها را می‌شنویم.

قدرت‌نمایی دولت‌های مختلف، جنگ رسانه‌ای و برداشت‌های اشتباه و ناشیانه از موتو‌رهای جستجوی ملی ما را برآن داشت تا در این زمینه مطلبی بنویسیم. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به موشکافی موضوع موتورهای جستجوی ملی و جزئیات مربوط به آنها بپردازیم.

موتور جستجوی ملی، آغاز‌گر یک تحول یا تکرار اشتباهات؟

با افتتاح فاز تجاری‌سازی موتور جستجوگر پارسی جو در روز شنبه، ۹ آبان‌ماه به‌دست وزیر ارتباطات، دوباره شاهد مقاله‌ها و تفسیرهای ضد و نقیض در این زمینه بوده‌ایم که در واقع چرایی وجود یک موتور جستجوگر ملی را زیر سوال می‌برند.

چرا موتورهای‌ جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردارند؟

امروزه موتورهای جستجو را می‌توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در همه کشورها به‌حساب آورد. با آنکه کاربران موتورهای جستجو را بیشتر با جستجوی وب می‌شناسند، اما موتور‌های جستجو اهداف و کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارند که جستجوی وب تنها یکی از آن‌ها است.

موتور جستجوی ملی، آغاز‌گر یک تحول یا تکرار اشتباهات؟

در حال حاضر معمولا موتورهای جستجوگر بهترین رتبه را از نظر تعداد بازدید‌کننده در کشورهای مختلف دارند. جالب‌ است بدانید که ۸۰ درصد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو برای دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند.

موتور جستجوی گوگل یکی از مطرح‌ترین موتورهای جستجوی جهانی است که از طرف کاربران ایران با استقبال فراوانی مواجه شده است.



اما با وجود جستجوگر گوگل چه نیازی به موتور‌های جستجوگر بومی است؟

ابتدا لازم است انواع پرس و جوهایی که کاربران به موتورهای جستجو ارسال می کنند را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، می‌توان پرس و جو‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد.

۱. پرس و جوهای اطلاعاتی (Informational)


این پرس و جوها شامل عنوانی جامع و موضوعی کلی است که طیف وسیعی از نتایج مرتبط را به همراه دارد. برای مثال، نحوه تعمیر رادیو یک پرس و جوی اطلاعاتی است.

۲. پرس و جوهای ناوبری (Navigational)


این نوع پرس و جو به منظور یافتن مستقیم یک وب سایت خاص یا یک هویت مشخص است و در واقع هدف کاربر رسیدن به مقصدی مشخص است. اگر کاربری عبارت «سایت وزارت آموزش و پرورش» را به موتور جستجو ارسال کند، در این دسته قرار می‌گیرد.

۳. پرس و جوهای تراکنشی (Transactional)

در این قسمت کاربر جستجویی هدفمند برای انجام کاری مشخص در راستای رفع نیاز خود انجام می‌دهد. جستجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند. برای نمونه دانلود و خرید نمونه‌ای از جستجوهای تراکنشی است.

چرایی وجود جستجوگر ملی به این بازمی‌گردد که در واقع نقطه قوت و وجه تمایز موتورهای بومی رفع نیازهای تراکنشی کاربران است.

برای مثال موتور جستجوی بومی کشور کره جنوبی، نیور (Naver)، با ایجاد سرویس‌های متنوع نیازهای تراکنشی کاربران را رفع می‌کند و غالبا مردم برای یافتن پرس و جوهای اطلاعاتی به موتورهای دیگر مثل گوگل مراجعه می‌کنند و جالب اینجاست که حدود ۷۳ درصد پرس‌و‌جوها به نیور فرستاده می‌‌شود و گوگل در کشور کره جنوبی سهم بازاری کمتر از ۳ درصد را به خود اختصاص داده است.

موتور جستجوی ملی، آغاز‌گر یک تحول یا تکرار اشتباهات؟

موتور‌های جستجوی بومی با دانش و شناخت بیشتر نسبت به زبان مادری یک کشور و بهره‌مندی از ابزارهای پردازش زبان بومی و دسترسی بهتر به زبان‌شناسان آن کشور قابلیت مانور بیشتری در رفع نیاز‌های مردم در حوزه جستجوی وب دارند.

در واقع می‌توان جستجوی بهینه و کارا در میان صفحات وب بومی را مهم‌ترین هدفی دانست که موتورهای جستجوگر بومی به‌دنبال آن هستند. همین عامل موجب شده که موتورهای جستجوگر بومی به موفقیت‌های بسیاری در تعدادی از کشورهای مطرح دنیا دست یابند.

در جدول زیر تعدادی از این موتورهای جستجوگر بومی آمده است.

تعداد پرس و جو در روز

سهم پرس و  جو

تعداد نيرو

درصد تبلـیغات در درآمد

درآمد (ميليارد دلار)

كشور

نام

۴ ميليارد

۷۰% در آمريکا

۵۴۰۰

۹۰

۶۶ ميليارد

آمريكا

گوگل

۳ ميليارد

۸۶% در چين

۴۰۵۰۰

۶۰

۸ ميليارد

چين

بايدو

۱۵۰ ميليون

۶۵% در روسيه

۵۴۰۰

اکثر در آمد

۱ ميليارد

روسيه

ياندكس

۸ ميليون

۵۰% در جمهوري چک

۱۱۰۰

اکثر  درآمد

۰.۱۳ ميليارد

جمهوري چك

سزنم

۲۸۵ ميليون

۷۳% در کره جنوبی

۲۵۰۰

اکثر  درآمد

حدودا ۲.۵ ميليارد

كره جنوبی

نيور