محبوب ترین تک آهنگ های تاریخ موسیقی جهان
۳۵۴۱۶۲
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
۳۶۹۹۰۷
همه ما یک یا چند آهنگ داریم که همیشه می توانیم به آن ها گوش کنیم. مهم نیست از نخستین باری که آن ها را شنیده ایم چه قدر گذشته یا چند هزار بار به آن ها گوش داده ایم. آن ها همیشه گوشه ذهن ما هستند و همیشه از شنیدن آن ها احساس خوبی به ما دست می دهد.
ماهنامه تبار - ترجمه انیسا رئوفی: آیا کنجکاوید محبوب ترین تک آهنگ های جهان را بشناسید؟ همه ما یک یا چند آهنگ داریم که همیشه می توانیم به آن ها گوش کنیم. مهم نیست از نخستین باری که آن ها را شنیده ایم چه قدر گذشته یا چند هزار بار به آن ها گوش داده ایم. آن ها همیشه گوشه ذهن ما هستند و همیشه از شنیدن آن ها احساس خوبی به ما دست می دهد.

صلح را پیدا کن

اما چه طور می شود محبوبیت یک تک آهنگ را ارزیابی کرد؟ درباره یک آلبوم، کار بسیار ساده تر است و شما می توانید با چک کردن اعداد و ارقام فروش، به محبوبیت آن پی ببرید با این حال، محبوبیت یک تک آهنگ را نمی توان از روی میزان فروش سنجید (حداقل قبل از پیدا شدن پدیده هایی مثل آی تونز و سرویس های این چنینی که می شود تک آهنگ را مجاز از آلبوم خریداری کرد). بنابراین در این مورد، میزان فروش معیار مناسبی نیست.

مجله رولینگ استون که می توان گفت بزرگ ترین و مشهورترین مجله در صنعت موسیقی است، در تلاشی برای تهیه لیست بهترین تک آهنگ های تاریخ به 500 عنوان رسید و برای تهیه این لیست به کار بیش از 170 موزیسین، اشخاص فعال در حوزه موسیقی و منتقد مراجعه کرد. در لیست پیش رو ما ده قطعه برتر صدر لیست را در شمارشی معکوس معرفی می کنیم.

شماره ده

نام قطعه: What’d I Say- «چه بگویم»

صاحب اثر: ری چارلز

تاریخ ضبط: فوریه 1959

تاریخ انتشار: ژولای 1959

سبک: ریتم اند بلوز

زمان: 6:30

انتشارات: آتلانتیک

تهیه کننده: جری وکسلر و احمد ارتگان

جدول: پانزده هفته- شماره شش


صلح را پیدا کن

هنرمندی که او را «نابغه» صدا می زدند این قطعه را به معنای واقعی کلمه در حضور تماشاچیان نوشت. او و ارکستر آر اند بی اش که یک گروه کر زن به نام «ریلتز» هم آن ها را همراهی می کرد در شهر کوچکی نزدیک پیتزبورگ، در یک ماراتون رقص (نوعی نمایش که در آن زمان بسیار محبوب بود) موسیقی اجرا می کردند. وقتی ری چارلز در نیمه دوم، همه رپرتوراهایی را که داشت تمام کرد، شروع به نواختن آرپژی روی پیانو کرد و به گروه گفت که او را دنبال کنند و از گروه کر هم خواست که هرچه او خواند به دنبالش تکرار کنند. به گفته خود چارلز، بعد از تمام شدن این قطعه، رقصندگان زیادی به او هجوم آوردند و سوال کردند که از کجا می توانند این قطعه را بخرند.

درست است که این قطعه ترانه پر و پیمانی نداشت و چند بیت شعر ناپیوسته بود که با قسمت های کُر و پُل به هم وصل می شد اما زمانی که چارلز آن را در هجدهم فوریه سال 1959 ضبط کرد، اثر درست و درمانی از آب درآمد و تا دهه ها محبوبیتش را حفظ کرد. این قطعه باعث ورود قدرت مندانه چارلز به عرصه موسیقی پاپ شد و زیرسبک جدیدی در آر اند بی ایجاد کرد که «سول» نام گرفت.


شماره نه

نام قطعه: Smell Like Teen Spirit- «عطر نوجوانی»

صاحب اثر: نیروانا

تاریخ ضبط: مه 1991

تاریخ انتشار: سپتامبر 1991

سبک: گرانج، آلترنتیو راک

زمان: 4:30 (نسخه آلبوم 5:01)

انتشارات: DGC

تهیه کننده: بوچ ویگ

جدول: بیست هفته- شماره شش


صلح را پیدا کن

این قطعه که نخستین قطعه آلبوم «مهم نیست» است موجب شد موسیقی راک زیرزمینی سیاتل، که راک آلترنتیو و گرانج بود، به جریان اصلی موسیقی راه پیدا کند و کرت کوبین مشهور شود. این قطعه که تا آن زمان موفق ترین اثر گروه نیروانا محسوب می شد، هنگام انتشارش به رتبه یکم جدول صدترانه پرفروش امریکا رسید و در سال های بعد هم در رده های بالای جدول باقی ماند.

این قطعه همچنین نامزد دو جایزه گرمی شد و به سرود «نسل ایکس» معروف شد. متاسفانه آن قدر تقاضای مخاطبان برای اجرای این قطعه در کنسرت های نیروانا زیاد شد که کوبین از اجرای آن فراری بود و یک بار عدم رضایتش را این طور بیان کرد: «خیلی آهنگ های دیگر هست که اگر بهتر از این قطعه نباشند به همین اندازه خوب اند».


شماره هشت

نام قطعه: Hey Jude- «هی جود»

صاحب اثر: بیتلز

تاریخ ضبط: 31 ژولای تا آگوست 1968

تاریخ انتشار: آگوست 1968

سبک: پاپ، راک

زمان: 7:11

تهیه کننده: جرج مارتین

جدول: نوزده هفته- شماره یک


صلح را پیدا کن

این قطعه که از شروع انتشارش به مدت نُه هفته در صدر جدول باقی ماند طولانی ترین قطعه گروه بیتلز تا آن روز بود. طوری که در جلسات ضبط، خرج مارتین به مدت زمان آن اعتراض کرد و گفت که هیچ دی جی ای حاضر نخواهدشد چنین قطعه ای را پخش کند. اما جان لنون در جواب او گفت: «اگر قطعه ما باشد پخش می کنند».

پل مک کارتنی در مه 1968 به ملاقات سینتیا، همسر لنون، که در حال جدایی از او بود و فرزندش جولین رفت. نام این قطعه در ابتدا «هی جولز» بود و قرار بود آهنگی باشد برای آرامش بخشیدن به جولین پسر لنون از ماجرای جدایی والدینش. مک کارتنی بعدها درباره این ترانه گفت که می دانسته این قضیه برای جولین آسان نخواهدبود و او همیشه برای کودکان طلاق احساس تاسف می کرده؛ اما بعد نام ترانه را به «هی جود» تغییر داد، چون به گفته خودش احساس کرد این طور بهتر است.

سینتیا نیز بعدها از این ملاقات و رفتار پل مک کارتنی قدردانی کرد و گفت که احساس هم دردی و اهمیت دادن پل مک کارتنی برای او بسیار باارزش بوده است. ترانه «هی جود» بسیار موفق شد و بیش از هشت میلیون نسخه از آن فروش رفت و تا امروز در همه لیست هایی که از بهترین آهنگ ها تهیه شده نام به چشم می خورد.


شماره هفت

نام قطعه: Johnny B. Goode0 «جانی بی گود»

صاحب اثر: چاک بری

تاریخ ضبط: ژانویه 1958

تاریخ انتشار: مارس 1958

سبک: راک اند رول

زمان: 2:40

انتشارات: چِس

تهیه کننده: بانگو کراوس

جدول: پانزده هفته- شماره هشت


صلح را پیدا کن

ترانه «جانی بی گود» هیت راک اند رول درباره ستاره راک اند رول بودن است. این قطعه هنوز هم یکی از بزرگ ترین قطعه های راک اند رول محسوب می شود و مشهور شدنش نشانی از یک دموکراسی حقیقی در عرصه موسیقی پاپ دارد. بنابر گفته بری، در مجله رولینگ استون (1972)، ترانه این قطعه ریشه در واقعیت دارد و کم و بیش داستان خود بری را روایت می کند.

داستان درباره پسرک روستایی فقیری است که خواندن و نوشتن نمی داند اما به راحتی «به صدا درآوردن یک زنگ» گیتار می زند و ممکن است روزی نامش بدرخشد. این قطعه به موفقیت کم نظیری دست پیدا کرد و در مجله بیلبورد در جدول دز جدول «هات ار اند بی سایدز» به رتبه دوم و در جدول «هات 100» به رتبه هشتم رسید. بعدها به د