ارشاد فيلم توقيفي‌اش را بايگاني مي‌كند؟
۵۵۴۰۶۷
۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
۱۴۲۲
اطلاعيه تازه فارابي درباره فيلم «رستاخيز» نشان مي‌دهد كه به جاي رفع توقيف ظاهراً قرار است فيلم رستاخيز با ارائه پول به صاحبان اثر براي هميشه بايگاني شود. قاعدتاً فارابي براي اين منظور بايد بودجه دهها فيلم را هزينه كند.
روزنامه جوان - جواد محرمي: اطلاعيه تازه فارابي درباره فيلم «رستاخيز» نشان مي‌دهد كه به جاي رفع توقيف ظاهراً قرار است فيلم رستاخيز با ارائه پول به صاحبان اثر براي هميشه بايگاني شود. قاعدتاً فارابي براي اين منظور بايد بودجه دهها فيلم را هزينه كند.

وزارت ارشاد دولت يازدهم در زمان علي جنتي فيلم رستاخيز را به بهانه پيشگيري در اختلال آنچه از آن به عنوان جشن هسته‌اي نام برده بود توقيف كرد. از زمان توقيف فيلم تا الان كه بيش از دو سال مي‌گذرد وزارت ارشاد بارها وعده حل مشكل را داده است ولي اين وعده‌ها تا به حال عملي نشده است.
 
ارشاد فيلم توقيفي‌اش را بايگاني مي‌كند؟ 

 در حالي كه در همه اين سال‌ها دست‌اندركاران «رستاخيز» از توليد آن در بخش خصوصي سخن مي‌گفتند به تازگي بنياد سينمايي فارابي وابسته به سازمان سينمايي از مشاركت ۴۵ درصدي در توليد اين فيلم خبر داده است. اين ادعا در حالي طرح شده كه عوامل توليد فيلم «رستاخيز» پيش و پس از توليد مدام بر سرمايه‌گذاري صد درصدي بخش خصوصي- از سوي يك سرمايه‌گذار كويتي- در اين فيلم تأكيد مي‌كردند ولي حالا فارابي از قراردادي مربوط به سال ۸۵ خبر داده كه برمبناي آن فارابي مشاركت ۴۵ درصدي در فيلم داشته است.

معلوم نيست پس از اين فعل و انفعالات بالاخره فيلم رنگ اكران را ببيند يا نه؟ به جاي اينكه با گذر زمان از پيچيدگي ماجراي فيلم رستاخيز كاسته شود هر قدر كه زمان پيش مي‌رود برخلاف انتظار به پيچيدگي‌ها و مشكلات اين فيلم افزوده مي‌شود. سال پيش شكايت عوامل فيلم سينمايي «رستاخيز» از وزارت ارشاد به ديوان عدالت اداري به خاطر توقيف فيلم مجوزدارشان سبب ساز آن شد كه ديوان با درنظرگرفتن زيرپا گذاشته شدن مجوز نمايش «رستاخيز» از دست‌اندركاران توليد فيلم بخواهد با شكايت بردن به قوه قضائيه ماجرا را پي گيرند.

آن حكم موجب شد سازمان سينمايي از در تعامل با دست اندركاران «رستاخيز» درآيد و بكوشد با شكل دادن يك هيئت كارشناسي كه تهيه‌كننده فيلم هم از اعضاي آن بود راهي براي حل مشكل فيلم پيدا كند؛ راهي كه با بازپرداخت بخشي از هزينه توليد فيلم همراه شد.

در اين شرايط بنياد سينمايي فارابي بدون اشاره به ماجراي ديوان از اين گفته كه بنا به تصميم همان هيئت كارشناسي كه تهيه‌كننده فيلم هم در آن عضويت داشت فارابي به خاطر در اختيار داشتن حق مالكيت و تمامي حقوق فيلم بايد ۴۵ درصد سرمايه را به صاحبان فيلم دهد. فارابي البته به اين اشاره نكرده است كه اين مشاركت ۴۵درصد شامل چند ميليارد مي‌شود و آيا اگر هزينه توليد را حدود ۳۰ ميليارد درنظر بگيريم 5/13 ميليارد آن را بايد فارابي بدهد و در صورت اكران اين فيلم در گيشه چقدر مي‌توانست فروش داشته باشد؟!

جالب‌تر اينكه فارابي مدعي شده اعتبارات اين فيلم خارج از بودجه سازمان سينمايي و فارابي است. يعني بودجه فيلمي كه قرار نيست هيچ وقت به نمايش درآيد از بيت‌المال پرداخت خواهد شد.

در متن منتشر شده از سوي بنياد سينمايي فارابي درباره فيلم رستاخيز آمده است: «در فرآيند توليد فيلم سينمايي «رستاخيز» كه در دهه 80 و در بخش خصوصي آغاز شد، بنياد سينمايي فارابي طي توافقنامه‌اى در سال ١٣٨٥ با تهيه‌كننده فيلم، متعهد به مشاركت در توليد اين فيلم بود كه متأسفانه در آن سال و سال‌هاي پس از آن به درستي به مفاد اين قرارداد عمل نشد.»

فارابي در اطلاعيه خود آورده است: «بديهي است اين بنياد همچون گذشته با تمام توان در ساير زمينه‌ها، من جمله فراهم نمودن زمينه شايسته توزيع بين‌المللي اين اثر در كنار دست‌اندركاران و ساير سهامداران محترم فيلم، حضور خواهد داشت و اميد است زمينه رفع كامل مشكل اين فيلم ارزشمند فراهم گردد.
 
از آنجا كه متأسفانه برخي اخبار و گمانه زني نادرست و جهت‌دار، كه به نظر مي‌رسد منشأ اغراض شخصي و غير صنفي دارد، درصدد وارونه جلوه دادن اصل موضوع مي‌باشند؛ مجدداً تأكيد مي‌شود كه وظيفه همه نهادهاي سينمايي حمايت از اين نوع آثار سينمايي با مضمون تاريخ اسلام و واقعه عظيم عاشورا خواهد بود و بنياد سينمايي فارابي نيز تلاش خواهد كرد از توليد، معرفي و عرضه آنها به مخاطبان جهاني حمايت نمايد.»

رستاخيز در سي‌و‌دومين دوره جشنواره فيلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود و در نهايت در هشت بخش از جمله بهترين فيلم و بهترين كارگرداني برنده سيمرغ بلورين شد. برخي از اين فيلم به عنوان پرهزينه‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران ياد مي‌كنند، اثري كه پس از نزديك به يك دهه از كليد خوردن آن در بخش توليد هنوز به نمايش عمومي در نيامده است.

پس از فروكش كردن تب جشنواره وقتي در فضايي معقول‌تر فيلم توسط كارشناسان سينمايي مورد بررسي قرار گرفت مشخص شد كه اين اثر در اندازه استانداردهاي سينمايي و داستاني ساخته نشده است و در بسياري از سكانس‌ها به ضد آنچه قرار بوده مطرح شود تبديل شده است. اثري كه نمونه ضعيفي از فيلم‌هايي است كه درباره عاشورا ساخته شده است. بسياري از كارشناسان، سريال مختارنامه را موفق‌تر از اين اثر ارزيابي كرده‌اند. ظاهراً فارابي قرار است با خريد رستاخيز براي هميشه اين اثر را بايگاني كند.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج