اگر حضرت زهرا(س) نبود، عالم خلق نمی شد
۶۷۹۷۹۹
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
۱۸۰۱۷ 
در حدیثی قدسی آمده است: «ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.»

باشگاه خبرنگاران جوان: حدیث قدسی مشهوری در کتاب جنة العاصمة نقل شده است که بیان می کند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.

هم‌چنین در منابع شیعه دو حدیث دیگر با مضمون حدیث لولاک وجود دارد:

«يَا مُحَمَّدُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ آدَمَ وَ لَوْ لَا عَلِيٌّ مَا خَلَقْتُ الْجَنَّة» ای محمد ! به عزت و جلالم سوگند اگر تو نبودی آدم را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود بهشت را خلق نمی‌کردم.

« لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاك‏» اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم.

آیت الله شبیری زنجانی سند حدیث را دارای اشکالاتی می‌داند ولی مضمون آن را قابل دفاع توصیف می‌کند. از نظر او چون هدف از خلقت هدایت انسان هاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابر این می‌توان گفت که اگر اهل بیت(ع) نبودند عالم خلق نمی‌شد. آیت الله محمد علی گرامی نیز چند نفر از راویان حدیث را مجهول معرفی می‌کند ولی این نکته را عامل تکذیب حدیث نمی‌داند. او همچنین کتابی با نام لولا فاطمه برای تبیین معنای این حدیث منتشر کرده است.

امام باقر(ع) می‌فرمایند: «ای جابر! اول مخلوقی که خداوند خلق فرمود محمّد و عترت هدایت شده آن حضرت بود. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند». جابر می‌گوید: «به حضرت عرض کردم، اشباح چیست؟» فرمود: «سایه نور، بدن‌های نوری، بدون روح که مؤید به روح یگانه و واحد بودند و آن روح القدس است.»

این روایت به روشنی حکایت‌گر این حقیقت است که روح آنان در عین اینکه یک حقیقت و موجود واحد است، حقیقت همه چهارده معصوم است، یعنی هم حقیقت رسول الله(ص) است و هم حقیقت تک تک اهل بیت(ع) و در عین یکی بودن، متعدد هم هستند و همه ظهورات روح واحد و حقیقت واحد می‌باشند.

در این حدیث شریف به ظاهر به نور (روحی و بدنی) حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره شده است، ولی به دلیل وحدت نوری چهارده معصوم(ع) گویا این حدیث می‌خواهد بگوید: «اگر شما چهارده معصوم نبودید، جهان را خلق نمی‌کردم». به بیان دیگر ظاهر این روایت خطاب به آن دو وجود مقدس است، ولی به دلیل وحدت آن دو با دوازده معصوم دیگر مقصود حقیقتی است که همه آنها در آن اتّحاد داشتند و هیچ گونه تعدد و کثرتی ندارند تا بحث رتبه و تقدم و تأخر پیش آید. از این روایت استفاده می‌شود که معصومین(ع) در واقع اتّحاد دارند و کثرتی ندارند فضیلت و برتری یکی بر دیگری، تا لازم بیاید ما درصدد توجیه برآییم. این سه وجود مقدس قائم بر یکدیگر هستند که اگر هر کدام از آنها نبودند دیگری هم نبود، یعنی حدیث برتری حضرت زهرا(س) بر پیامبر(ص) و علی(ع) نیست، بلکه معنایش این است که علّت به وجود آمدن عالم هستی این ذوات مقدسه‌ می‌باشند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
00:29 - 1396/12/01
باکدوم سند ومدرک این حرفو میزنین,,ایا از لحاظ علمی عقلی این حرف شما قابل قبول هستش
پاسخ ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
نکته اول: همچین عقل و علم ما بدون نقص و کامل نیست که اينقد روش حساب کردی...
این توی احادیث و روایات اومده... میخای از طریق علم فیزیک ثابتش کنی؟
نکته دوم: از طرفی این بیشتر مفهوم کنایی که میخاد به شخصیت بزرگ ایشان اشاره کنه...
نکته سوم که ربطی زیاد به این بحث نداره: امیدوارم توی همه قسمت های زندگیت از عنصر عقل استفاده کنی، و این علامت سوال توی ذهنت ناشی از یه آلرژی نسبت به دین و مفاهیم دینی نباشه که از یک تعصب نشات گرفته که اونم کمترین نشونه ای از عقل نداره.
Iran, Islamic Republic of
11:19 - 1397/07/04
سلام بعلت مشکلات مالی تا الان نتوانستم ازدواج کنم.آیا خانمی هست با من ازدواج کنم شرایط مالی من درک کن.من ۳۰سالمه.لیسانس حسابداری دارم.فعلا بیکار شدم درآمدی ندارم. سن خانم برام مهم نیست فقط درکم کن.شماره تماس من .... اگر ادم خیر میشناسید شماره تماس یا عابر بانک سپه من بهش بدهید ثواب داره
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج