باور‌های عجیب و غریب دانشمندان در گذشته
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
وبسایت تابناک باتو: همزمان با پیشرفت های علمی، حقیقت بسیاری از معماهایی که جهان ما را احاطه کرده، کشف و نگاه ما به دنیا واضح تر از قبل شده است. در قرن های گذشته دانشمندان تئوری ها و نظریات عجیبی داشتند و برای تحلیل امور به باورهایی اتکا داشتند که امروزه سخیف و مضحک به نظر می رسند. در این مطلب برخی از عجیب‌ترین باور‌هایی را که دانشمندان برای تحلیل جهان به آن‌ها استناد می‌کردند، خواهید خواند.

۱. نظریه میاسما

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

قبل از پیدایش نظریه میکروب‌های بیماری زا، دانشمندان بنا به نظریه «میاسما» بر این باور بودند که بیماری‌ها و امراض از طریق هوای سمّی ایجاد می‌شود. این هوای سمّی نتیجه تجزیه مواد آلی و جابجا شدن آن به وسیله باد‌ها و از باتلاق‌های راکد و گورستان هاست. به عبارت دیگر، پیش از کشف میکروب دانشمندان می‌گفتند که بیماری‌هایی مانند وبا، کلامیدیا و یا طاعون سیاه توسط بخار یا مه مسموم کننده‌ای به نام میاسما (Μίασμα، در یونان باستان به معنای آلودگی) ایجاد می‌شده اند، میاسما گونه‌ی مضری از هوا نامیده می‌شده که همچنین به عنوان هوای شب شناخته شده بوده است.

۲. پل‌های ارتباطی بین قاره‌ها در اعماق اقیانوس

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

پیش از پذیرش نظریه (زمین‌ساخت صفحه‌ای یا تکتونیک صفحه‌ای)، دانشمندان بر این باور بودند که پل‌های بزرگی قاره‌های زمین را به هم وصل می‌کنند؛ پل‌هایی که هزاران کیلومتر در اعماق اقیانوس‌ها کشیده شده اند و قاره‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌سازند.

۳. شستن دست نشانه فروپاشی عصبی

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

قبل از دهه شصت قرن نوزدهم، پزشکان قبل از برخورد با بیماران دست‌های خود را نمی‌شستند. پزشکی که این کار را انجام می‌داد، مبتلا به بیماری «فروپاشی عصبی» یا بحران روانی شناخته می‌شد.

۴. استفاده از جیوه برای درمان

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

در گذشته، خطر سمّی بودن جیوه شناخته شده نبود و به عنوان یک ضدعفونی کننده برای زخم ها، ملیّن برای روده، درمان برای سیفلیس، و حتی درمان مشکلات پوستی و آکنه از آن استفاده می‌شد.

۵. سفر با سرعت بالای ۳۰ کیلومتر در ساعت

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

مردمان گذشته بر این باور بودند که مسافرت با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت باعث خفگی می‌شود، زیرا آن‌ها نمی‌توانند به دلیل هوای پر سرعتی که اطراف آن‌ها جریان دارد، نفس بکشند. این باور پیش از اختراع راه آهن و ظهور قطار‌ها در دهه هفتاد قرن نوزدهم رواج داشت.

۶. عنصر فلوژیستون

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

قبل از اکتشاف اکسیژن، دانشمندان بر این باور بودند که آتش دارای عنصر مهمی به نام (فلوژیستون) است که در جریان آتش سوزی وارد جو می‌شود و از این عنصر برای فهم فرآیند‌های احتراق و زنگ زدگی استفاده می‌کردند. تئوری فلوژیستون در علم، تا دهه هفتاد قرن هفدهم و پیش از کشف اکسیژن توسط «جوزف پریستلی» در سال ۱۷۷۴ میلادی مورد پذیرش همه بود.

۷. اعتقاد به «اثیر» یا عنصر پنجم

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

پیش از ظهور مفهوم خلأ، فیزیکدانان به وجود فضا‌های خالی در جهان هستی اعتقاد نداشتند و می‌گفتند که نور از طریق یک واسطه به نام «اثیر» حرکت می‌کند. اثیر در کنار عناصر آب، باد، خاک و آتش به عنوان عنصر پنجم معرفی می‌شد.

۸. استفاده از بنزن به عنوان ماده عطری و ضدعفونی کننده

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، از بنزین به عنوان مایع عطری پس از اصلاح استفاده می‌شد و شیمیدانان با وجود ماده سرطانزای موجود در بنزن از آن به عنوان حلّال آلی برای شستن دست هایشان استفاده می‌کردند.

۹. نقشه طعم‌ها در زبان؛ باوری اشتباه تا قرن‌ها

باور‌های عجیب دانشمندان در گذشته

تا امروز مفهوم نقشه طعم‌ها در زبان رایج است و حتی در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. نقشه طعم‌ها به این معناست که هر قسمت از زبان مزه و طعم خاصی را تشخیص می‌دهد. باید گفت که چنین نقشه‌ای اشتباه است و همه گیرنده‌های چشایی در زبان می‌توانند طعم‌های مختلف را تشخیص دهند. برخلاف تصورات قبلی، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد که درحقیقت مغز و نه زبان درباره طعم‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کند؛ بنابراین، هر یک از هزاران حسگر روی زبان قادر به تشخیص هر طعمی هستند که در این بین، مغز و نه زبان تعیین می‌کند که هر چیزی چه طعمی دارد.
16:27 - 1397/09/18
آخری رو توی کلاس هفتم یا هشتم به ما میگفتن و تو کتاب علوممون بود
armita
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
هنوز هم توی کتابهای دبیرستان هست
-
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
اینو توی زیست دبیرستانم هست و علمی هم ثابت شده.
17:41 - 1397/09/18