چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟
۸۲۱۷۵۷
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
۸۲۳۹ 
اکشن، فانتزی، سینمایی
بعد از فیلم خوب و موفق «نگار»، همه منتظر بودند ببینند رامبد جوان در اثر بعدی‌اش یعنی «قانون مورفی» چه کرده، اکنون که این فیلم به صورت عمومی اکران شده و نظرات مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشته است.

روزنامه خراسان - مائده کاشیان: بعد از فیلم خوب و موفق «نگار»، همه منتظر بودند ببینند رامبد جوان در اثر بعدی‌اش یعنی «قانون مورفی» چه کرده، اکنون که این فیلم به صورت عمومی اکران شده و نظرات مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشته است.

اگرچه این فیلم یک قصه دو خطی دارد که در جریان فیلم گسترش نمی یابد و در انتها به نقطه مشخصی نمی‌رسد و نقص‌های زیادی مانند منسجم نبودن داستان، منطق قصه و ضعف شخصیت‌پردازی دارد اما نمی‌توان تفاوت‌های مهم «قانون مورفی» را با بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران به ویژه کمدی‌های مبتذلی که روی پرده می‌بینیم، نادیده گرفت. همان‌طور که وقتی برنامه «خندوانه» از روزهای اوجش فاصله می‌گیرد و کمی به تکرار می‌افتد، باز هم نسبت به بقیه برنامه‌ها یک پله بالاتر می‌ایستد، «قانون مورفی» هم با تمام ضعف‌هایش، ویژگی‌هایی دارد که می‌توان آن را نسبت به بسیاری از فیلم‌های کمدی، از چند جهت برتر دانست. در ادامه تفاوت‌های فیلم و اتفاقات جدیدی را که در «قانون مورفی»، تجربه تازه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند، می‌خوانید.

چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟

اکشن گوهر کمیاب سینمای ایران

فیلم بسیار خوب شروع می‌شود و همین شروع خوب مخاطب را امیدوار می‌کند که قرار است اتفاقات متفاوتی را در «قانون مورفی» ببیند. در سکانس ابتدایی فیلم، تماشاگر شاهد صحنه تعقیب و گریزی است که نمونه آن تا به حال در سینمای ایران دیده نشده است. این تعقیب و گریز در سکانسی دیگر روی آب هم اتفاق می‌افتد و در این سکانس که سه قایق موتوری به دنبال یک قایق موتوری دیگر می‌روند، صحنه‌ای مانند بازی‌های آتاری دستی در فیلم شبیه‌سازی می‌شود.

استفاده جدید از امیر جدیدی

یکی از هوشمندی‌های رامبد جوان در «قانون مورفی»، انتخاب امیر جدیدی برای نقش «فرخ» است؛ امیر جدیدی هم با بازی خوبش، تماشاگر را برای انتخاب خوب رامبد جوان وادار به تحسین می کند. امیر جدیدی تا پیش از «قانون مورفی» در فیلم کمدی بازی نکرده است و شخصیت «آریا» در فیلم‌ «من» ساخته سهیل بیرقی، تنها مایه‌هایی از بامزه بودن را دارد و کمدی محسوب نمی‌شود. او در «قانون مورفی» نقش یک مأمور پلیس دست‌وپا چلفتی و ساده را بازی می‌کند و به اندازه کافی هم می‌تواند خنده‌دار باشد.

چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟

«قانون مورفی»، سینمایی و ضد آپارتمانی

در شرایطی که بسیاری از فیلم‌ها در سینمای ایران به اصطلاح فیلم‌های آپارتمانی هستند، رامبد جوان از آپارتمان و به طور کلی شهر تهران بیرون رفته و سکانس‌های مختلف فیلم در لوکیشن‌های متنوعی در شمال ایران می‌گذرد. تنوع لوکیشن‌ها جذابیت بصری خوبی ایجاد کرده است و نماهای هلی‌شات، زیبایی لوکیشن‌ها را به نمایش می‌گذارند، نماهایی که باید آن‌ها را تنها روی پرده سینما دید. البته چون در طول فیلم چندین بار از نمای هلی‌شات استفاده می‌شود، تماشاگر دفعه اول از دیدن چنین نماهایی لذت می‌برد اما بعد از آن دیگر برایش تکراری می‌شود و جذابیت اولیه‌اش را از دست می‌دهد.

چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟

خلق فانتزی

«قانون مورفی» با فیلم‌های رئالی که هیچ اثری از خیال در آن نمی‌بینیم متفاوت است و از این جهت هم می‌توان حساب فیلم رامبد جوان را از دیگر فیلم‌ها جدا کرد. رامبد جوان در «قانون مورفی» قواعد منطقی را می‌شکند و موقعیت‌های فانتزی جالبی خلق می‌کند. یکی از جذاب‌ترین موقعیت‌ها سکانسی است که شخصیت اصلی فیلم یعنی «فرخ» با بازی امیر جدیدی، درگیر توهم می‌شود و به دنبال آن اتفاقات فانتزی جذابی را در فیلم می‌بینیم. بنابراین بهتر است موقع تماشای «قانون مورفی» هرگز خودتان را درگیر حقیقت و منطق نکنید، چون خیال و فانتزی نقش پررنگی در فیلم رامبد جوان دارد.

چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟

کمدی خانوادگی یا غیرخانوادگی؟

با وجود این که مدت‌ها قبل از اکران فیلم «قانون مورفی»، رامبد جوان خیال همه را بابت غیرمبتذل بودن فیلم اش راحت کرد و همچنان هم در مقابل انتقادها به شوخی‌هایی که در فیلم وجود دارد، از کمدی آن دفاع می‌کند، اما در حقیقت «قانون مورفی» خالی از شوخی‌های دوپهلو و جنسی نیست و یک کمدی کاملا سالم و پاستوریزه به حساب نمی‌آید.

شاید اگر این فیلم را با کمدی‌های مبتذل مقایسه کنیم آن را کمدی محترمی بدانیم اما «قانون مورفی» در مقایسه با خودش و در مقایسه با ادعاهای رامبد جوان، یک کمدی کاملا خانوادگی نیست. جالب آن که رامبد جوان هنوز بر «خانوادگی» بودن فیلم اش اصرار دارد و حتی به تازگی در صحبت‌هایی در فضای حقیقی و مجازی، از محتوای فیلم اش دفاع کرده است.

انتشار یافته: 15
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
15:32 - 1397/11/02
از نظر من که مدتهاست در حوزه سینما تحقیق میکنم، فیلم خوب و شامل صحنه های جالبی بود و همونطور که گفتید، از بازی امیر جدیدی نمیشه غافل شد که بسیار عالی و از نقاط قوت فیلم بود.
ولی درباره اینکه بعضی ها از یه سری سکانسای فیلم "مبتذل" یاد کردن، باید بگم این بستگی به ذهن آدما داره و یک موضوع سلیقه ای هست.
پ.ن:رامبد جوان مسئول میزان انحرافات ذهن بقیه نیست!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
خب الان جیکار کنیم ببینیم یا نبیینم معمولا اخر این مطالب نویسنده یه جمع بندی میکنه نه اینکه بیاد توضیح تو فیلم شوخی مبتذل هست یا نه مثلا اصلا شوخی مبتذلم باشه شاید یه عده دوست دلشته باشن اینجور شوخیارو باهاشم بخندنو حال کنن قرار نیست همه فیلمهایی که ساخته میشن درجه یک بدون نقص باشن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
برترینها جان مادرت از این نقدای مزخرف نذار الان این چی بود گذاشتی تکلیف ما چیه ببینیم یا نبینیم آیا فیلم شوخی های مبتذل داره یا نداره اگه داره که رک و راست بگو ما نریم ببینیم چیزای زشت زشت یاد بگیریم
United States
15:36 - 1397/11/02
افتضاح به معنای واقعی کلمه بود واقعا این فیلم
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
جهان سوم که خوبه جهان صدمی ام نیستیم اخه کمدی کمدیه دیگه مبتذل و غیر مبتذل نداره اونی که فک میکنه مبتذله نگاه نکنه یعنی خیلی باحالیم داریم یک ژانر مشخص به نام کمدیو به دو ژانر تقسیم میکنیم ژانر کمدی خانوادگی و ژانر کمدی مبتذله کلا رد دادیم.
Iran, Islamic Republic of
19:14 - 1397/11/02
بازی امیر جدیدی واقعا فوق العاده و نقطه ی قوت فیلم بود
پاسخ ها
هانيه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
واقعا همين طور بود به جز بازي عالي ايشون واقعا هيچچچ چيز ديگه اي فيلم نداشت داستان لوس يه سري لوكيشن اضافي كه فقط ميخواست توش شركت كننده هاي خنداننده شو رو جا كنه سكانس هاي تعقيب و گريز كش دار و حوصله سر بر كه فقط ميخواست هنر ارشا اقدسي رو به چشم بكشونه و كلي چيزاي مسخره ديگه مثل تبهكاري كه دلقكه
Iran, Islamic Republic of
20:21 - 1397/11/02
به نظر من نویسنده یا فامیل رامبد جوان ه یا تهیه کننده چون فقط این دو قشر هستند که میتونند به این خوبی از این فیلم به این بدی (به معنی کلمه) تعریف کنند.
Iran, Islamic Republic of
21:27 - 1397/11/02
فیلم خوب نگار!!!!! اکثر منتقد ها کفتن فاجعه بوده چقدر از رامبد گرفتی دروغ به این گنده ای بنویسی؟؟!
Iran, Islamic Republic of
21:59 - 1397/11/02
من امروز این فیلمو دیدم...نقدتون منصفانه است...علیرغم ضعف هایی که فیلمنامه داره فیلم خنده داری از آب دراومده...نقدی که خودم از کارهای رامبد جوان دارم چه در فیلم نگار و چه دراین فیلم ،پایان بندی نامناسب فیلمه.اما داستان بسیار جالبه.
Iran, Islamic Republic of
23:38 - 1397/11/02
چرا بي خود تبليغش را مي كنين واقعا فيلم به درد نخوري بود حيف پول و وقت رامبد فقط مي خواست پول دراره با كمك مردم كه جديدا فقط به شوخي هاي جنسي و فيلم هاي طنز الكي پول مي دن سوراخ دعا رو خوب پيدا كرده براي پر كردن جيب هاش
Iran, Islamic Republic of
23:42 - 1397/11/02
فیلم نگار موفق بود؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
00:04 - 1397/11/03
به عنوان يه فيلم بين حرفه اي بايد بگم فيلم خيلي ضعيف بود،از كارگرداني كه كمديه ورود اقايان ممنوع رو ساخته،هميچين افتضاحي عجيب و بعيد بود
Iran, Islamic Republic of
02:21 - 1397/11/03
از نظر من این فیلم چرت و پرت به معنی واقعی کلمه بود حیف وقت حیف پول
Iran, Islamic Republic of
18:39 - 1397/11/04
نتیجه میگیریم فیلم که ساختید قبلش سیبیل نقد نویسان را چرب کنید
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج