رائفی‌پور: مخالفان سگ‌کشی فکر انتخابات هستند!
۸۹۹۱۰۰
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
۱۲۰۷۶ 
رائفی‌پور، فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به حادثه کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها با تزریق سم و اسید در کهریزک از مخالفان سگ‌کشی به شدت انتقاد کرد!

برترین‌ها: رائفی‌پور، فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به حادثه کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها با تزریق سم و اسید در کهریزک از مخالفان سگ‌کشی به شدت انتقاد کرد!

او در توئیتر خود نوشت: 

رائفی‌پور: مخالفان سگ‌کشی فکر انتخابات هستند!

برچسب ها:
انتشار یافته: 132
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
12:38 - 1398/05/31
خداوكيلي فازه اين چيه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
فازش همون فاز شما لیبرال های غرب زدست دم انتخابات
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
هر کی شده دانای کل با یه میکروفن مسخره اس
بیخیال
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
اصولگرایان داعشی امثال رایفی پور همه چیز رو به انتخابات ربط میده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
آخه این آقا اصلا نمیگه اون مردمی که معترض بودن که سلبریتی نبودن.واقعا پستی رو به اوج رسوندین.برای فرار روبجلو پورشه هاتون یادتون نره.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
فازه اینه که حرف حق میزنه . نه اصلاح طلب نه اصولگرا فیلم سگ کشی برا ۲ سال پیش چرا دم انتخابات شد صدا سلبریتی فعالان حقوق بشر در اومد کسی که پوشک گوشت احتکار میکنه اختلاس میکنه فساد میکنه نباید دم از دفاع از سگ کشی بزنه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
فاز توهم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
چقدر منفی خوردی جیگر خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
12:41 - 1398/05/31
یکی اینو از برق بکشه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
نه اصلاح طلب نه اصولگرا .حرف حق میزنه چرا دم انتخابات میشه ادعای حقوق بشر حقوق حیوانات میشه فیلم پخش شده برا ۲ سال قبل
Iran, Islamic Republic of
12:42 - 1398/05/31
آخه تو چیکاره مملکتی که تو همه چیز نظر میدی؟؟؟اصلا کی تورو آدم حساب میکنه ؟!!؟پس خواهشا ببند گاله رو
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
احسن حرف این مردک را اصلا کی قبول داره که تو هر موضوعی اظهار نظر می کنه.
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
حرف حق تلخه میدونم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
خوب دارید میسوزید
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
دیوانست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
چقدر منفی خورده
سوزش سوزش سوزش
Iran, Islamic Republic of
12:47 - 1398/05/31
با اینکه زیاد اهل روضه هاش نیستم ولی حرف حقی زد
پاسخ ها
میرو
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
حق چی اخه چه ربطی داره کلا متنش که واضح نیست ولی اینطور که معلومه یک کار خلاف رو که احتمالا باهاش موافقه رو این طوری به انتخابات !و شرقی غربیش میکنه یه کمی ام پوپولیستی بازی در میاره مثلا منم از پولدارا بدم میاد هم تهش اضافه کرده اقا شما تو تویتر ملحد چی کار داری ؟
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
حرف خققققققققق
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
اولا متن توئیت بخون با حیوان آزاری مخالفت کرده تو جمله اول پس با یه کار خلاف موافق نیست
دقیقا داره میگه این کار پوپولیستی بازی امثال کسانیه که با بی
تدبیری و نگاه به غرب به معیشت مردم لطمه زدن حالا دارن با این کارا ذهن مردم منحرف میکنن
میرو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
من مخالف این اقا نیستم ولی جنایت سگ کشی!! معلومه پرت و پلا ..سگ کشی خیلی بده ولی انتظار ندارم از این افراد که به اون جنایت بگن و دوما اصلا هر جوری فکر کنی نمیتونی شرقی غربی بودن و حتی انتخابات که ایشون ربط داده رو به یک تخلف شهری و اظهار نظر یکسری افراد حالا شاید الکی حامی حیوانات ربط بدی؟ امیدوارم از این فضا های که یکسری الکی دو تا جبهه برای لا پوشانی یه کاری به وجود می اورند فاصله بگیریم وکمتر توی تله بحث با هم دیگه و فراموشی اصل موضوع بیافتیم # واقعیت
Iran, Islamic Republic of
12:47 - 1398/05/31
خداوند همه بیماران را شفا عنایت کند. آمین
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
خدایا در صدرش همین بابا که کامنت گذاشته رو شفا بده
Iran, Islamic Republic of
12:51 - 1398/05/31
دلار و پراید و گوشت و مسکن و ..... رو ولش کن فعلا سگ مهمه کی به این چیزا اهمیت میده، بالاخره ما به کنسرت و رقص رای دادیم نه اقتصاد و مسکن
پاسخ ها
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
احسنت
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
اره مثل رایت به احمدی نژاد..خخخخخ
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
واقعا
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
با اینکه دل خوشی از احمدی نژاد ندارم ولی دردوبلاش بخوره تو سر این دولت و ۲۴ میلیون ساده لوحی که مارو به این روز انداختن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
درد و بلای مردم و کسانی مه به روحانی رای دادن ، بخوره توی سر احمدی‌نژاد و رایفی پور و طرفدارانش
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
لهنت ابدی خداوندبرکسانی که به روحانی دروغگورای دادن
Iran, Islamic Republic of
12:53 - 1398/05/31
ریاست بی نهایت شیرین است نمدونستم از سگ هم کمک می گیرند
Iran, Islamic Republic of
12:57 - 1398/05/31
آقای رائفی پور چرندیات زیاد می بافد
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
به زودی مثل عباسی میره زندان
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
چرندیات توی و امثال تو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
از یک دیوانه چه انتظاری داری
Iran, Islamic Republic of
13:04 - 1398/05/31
حالا چون این آقا اصلاح طلب نیست اصولگراس؟!!
پاسخ ها
خسروی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ایشون نه اصولگراس هست نه غربگدا اصلاع طلب اقا یه انقلابی هست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
طرز فکر داعشیش مشخصه که اصولگراست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
حرف حق چه ربطی داره به اصلاح طلب و اصولگرا باز سیاسی بازی
Iran, Islamic Republic of
13:08 - 1398/05/31
حالا شما هم که لیاقت سک ندارید
کاج کبیر! باخت ۶ بر۱ در آسیا! ۶ بار حذف از مرحله گروهی!
Iran, Islamic Republic of
13:08 - 1398/05/31
این آقا فقط دوست داره در مورد همه چی حرف بزنه کی آخه نظر تو را خواست؟ چرا در باره گرونی های جدید و دو برابری چای حرف نمی زنی؟
پاسخ ها
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
گرونی های جدید هم کار همون لیبرال هاست. شما برو به فکر اون اسمت باش که شخصیت و سطح فکر پایینت رو نشون میده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
گرونیها کار کمونیست های اصولگرا بوده و هست
Iran, Islamic Republic of
13:09 - 1398/05/31
این آقا مدرک تحصیلیش چیه که واسه همه چی نظر میده؟
پاسخ ها
خسروی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
شما گوش کن ببین درست میگه یا نه اصلا این اقا مدرک نداره
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
فوق دیپلم حسابداری ،، اونم دانشکاه ازاد نیشابور...یعنی در ۸د پلانگتون
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
همینه که فکر میکنید هرکی دکتر دار میفهمه اصلا مدرک که سطح فهم و شعور و دانایی کسی بستگی نداره
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
فوق دیپلم هم ندارند..خخخ
Iran, Islamic Republic of
13:15 - 1398/05/31
مردم هر کاری کنن شما یه چیزی میگین همیشه ساز مخالف دارین
Iran, Islamic Republic of
13:16 - 1398/05/31
لعنت به هرچی غرب زده سگ پرست
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
لعنت به تو
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
به تو چه
کیا
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
لعنت به حیوان آزار و سگ کش
حمید رضا راشدی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
بمییییر
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
شماها چرا به خودتون گرفتید سگ میپرستید آیا!؟؟؟؟
یا خودتون قبول دارید غرب پرستید
Iran, Islamic Republic of
13:19 - 1398/05/31
حیوان آزاری محکوم است اما آیا کودکان مظلوم یمن و فلسطین و خلاصه انسانهای بی گناهی که مورد ظلم قرار میگیرند از سگ و گربه کمترند. حرف اینه که اگه یک سلبریتی ده بار در مورد حیوان آزاری یا مرگ گربه پست میزاره و عزا میگیره حداقل یک بار هم برای انسانهای مظلوم واکنش نشون بده. آیا این حرف غیر منطقیه؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
شما به فکر مردم خودت باش
Iran, Islamic Republic of
13:21 - 1398/05/31
سگ وفاداریش از خیلی ها بیشتر هست یه سری نمیدونن سگ هرگز حمله نمیکند؟ مگر در موارد مثل حادثه لواسان که پدر دختر لگد زد ..یا دچار هاری که اونم کم هست ؛جدیدا شنیدم !دو رگه هستن که تو باغ وحش هم نمونه ش هست ..شرعی رو خوب نمیتونم توضیح بدم ؛فقط میدونم مادر بزرگم یاد داد ظرف و غدای سگ جدا باشد تو روستا ..راجب سگ های ولگرد از سربازان زندان تهران بپرسید اگر یه مورد تائیدکردن!!طلبه مازندرانی که به سگهای بی خانمان وولگرد غذا میده انسان هست نه شما ها
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
داداش یه سرچ بزن ببین تو آمریکا سالی چند نفر به خاطر حمله سگ میمیرن بعد بگو سگ هرگز حمله نمیکنه
طلبه مازندرانی که به سگ غذا میده پیرو تفکر تشیع عزیزم.تفکری که برای حیوان هم ارزش غائله تفکری که امثال رائفی پور دارن ترویج میدن.تفکری که انسان بودن یا نبودن افراد رو قضاوت نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
13:22 - 1398/05/31
رائفی پور حرفت عالی.
هرچی میکشیم از این اطلاح طلبا و غرب زده هاست.
گریه ی این افراد بعد از محو امریکا تماشایی هست
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
آرزو بر جوانان عیب نیست هموطن
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
دقیقا برعکس گفتی برادر داعشی
Iran, Islamic Republic of
13:31 - 1398/05/31
برترینها چقدر دوست داری استاد و اصولگرا معرفی کنی.ایشون جوان مومن انقلابی هستند خدا حفظش کنه به کوری چشم دشمنان.
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
دقیقا هر چند هم با اصولگراها مشکل داریم هم با اصلاح طلب ها ولی مثل بعضی از نظرها هیچ کدوم داعشی نمیدونیم همه برای ایران باید تلاش کنیم
United Kingdom
13:32 - 1398/05/31
شما هم. در گوگل سرچ کنید پلیس ضد شورش فرانسه تا ببینید پلیس فرانسه در مقابل مردم عصبانی چکار میکنه و لباس شخصی های ما در مقابل مردم چکار میکنن
لطفا گاز اشگ آور و باتون و کلت کمریتونو همراهتون نیارید
Iran, Islamic Republic of
13:32 - 1398/05/31
یک فرد باید خیلی رذل باشه که از هر اتفاقی برداشت سیاسی کنه.
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
طرز تفکر شما برای خودت محترم ولی شما یا سیاست نمیدونی چیه یا تا حالا یه سیاست مدار در حال سخنرانی قبل انتخابات ندیدی با همین تفکر هست که وضع معیشت مردم و اقتصاد کشور این شده
اندکی تفکر
لیلا زند
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
آقا محمد!!!بابا سیاست مدار!بابا سیاست!
حسام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
آقا محمد به شما هم باید گفت اندکی انسانیت!!فقط اندکی!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
حسام جان میشه بگی انسانیت من چه ربطی داره به یه سری سیاست مدار لیبرال که برای پست و مقام هر چرت و پرتی به خورد مردم میدن؟؟؟؟؟؟؟
شما که دم از انسانیت میزنی چرا آدم ها رو قضاوت میکنی یا
داری فیلم بازی میکنی داداش یا تو منطق شما نظر مخالف یعنی طرف مقابل انسانیت نداره؟
Iran, Islamic Republic of
13:33 - 1398/05/31
ساز مخالف می زنم و هر موضوعی رو سیاسی می کنن پس هستم! کاش یه کم سکوت بلد بودی
Iran, Islamic Republic of
13:35 - 1398/05/31
ایران اره کشور سرمایه داری هست اما
حمایت از حیوانات سرمایه داری نیست خیلی از حامی ها اصلا حیوان خونگی ندارن تا پارسال هزینه سگ و نگهداریش اصلا گرون نبود
Iran, Islamic Republic of
13:36 - 1398/05/31
همش تو ذهنشون انتخاباته خخخخخخ باز این چرت گفت
Iran, Islamic Republic of
13:37 - 1398/05/31
همان ها هم میان رای میدن
United Kingdom
13:49 - 1398/05/31
این آدم فقط با مزخرف گویی هاش معروف شده و کسی جدی نمیگیرتش
Iran, Islamic Republic of
13:53 - 1398/05/31
تو خودت هم همین الان داری حزبی و جناحی و سیاسی خرف میزنی هیچ فرقی با بقیه نداری
Iran, Islamic Republic of
13:54 - 1398/05/31
همه چیز دان،پس اونطوری باشه ذبح حیوانات هم اشتباهه،استاد میتی کومان قتل فجیع حیوانات با استفاده خوراکی تو صنعت خوراکی فرق میکنه ،الان همون غرب تو آزمایشگاههای بیوشیمی دارن گوشت مصنوعی تولید میکنن تا کشتار بی رویه حیوانات متوقف بشه چرا اینا رو نمیگی
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
عزیزم یه سرچ درباره بلایی که سر اردک ها میارن تا کبدشون چرب بشه بفرمایید تا متوجه بشی این صنعت خوراکی نیست بیشتر شبیه شکنجه های قرون وسطاست
Iran, Islamic Republic of
13:55 - 1398/05/31
جناب رائفی حرف حق روازهرکسی که میخواد بزنه بپذیرحتی اگراون انسان انسان بسیاربدی باشه مساله عملی هست که واقع شده نه گوینده خبر
Iran, Islamic Republic of
13:58 - 1398/05/31
(کی شود دریا ز پوز سگ نجست)
(ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست)
( رزق خود میخوری زحمت ما میداری**)
(گاوان و خران بار بردار به زادمیان مردم ازار)
از صفر تا صد مدیریت مسئولین در هر اداره جز جنایت دزدی کاری ندارند امثال تو هم مثل مگس برا توجیه کارشان وز وز میکنید یک نفر نشان بده که در رده مدیریت بود یا هست که از مسئولیتش سوء اسفتاده نکرده و بیت المال راغارت نکرده که امثال تو پشتیبانی میکنی
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
داداش کلا داری اشتباه میزنی خودش منتقد دولت و مدیریت لیبراله
France
14:00 - 1398/05/31
آقا چطور میشه یه کاری کرد این آقا حرف نزنه
Iran, Islamic Republic of
14:05 - 1398/05/31
قطعا حرفها ونظراتتان نامرتبط ومغالطه ی متوهمانه است،جای امثال شما آسایشگاه های روانی است یا دادگاه های جنایت علیه بشریت
Iran, Islamic Republic of
14:32 - 1398/05/31
سگ ها بیشتر از اردک ها میفهمن
Iran, Islamic Republic of
14:57 - 1398/05/31
من متن فرانسه جگر اردک رو توی اینترنت سرچ کردم این وحشیانه ترین حرکتی است که انسان در مورد مخلوقات خداوند میتونه انجام بده دلم خیلی براشون سوخت
Iran, Islamic Republic of
14:58 - 1398/05/31
روباه و کروکدیل و سمور و سنجاب و قو و هرچه که بازار طلب کند را پرورش می دهند و برای اینکه پوستشان خراب نشود با خفه کردن حیوانها را می کشند ، به گردن قو حلقه می بندند تا فشار جگرش را بزرگ کند تا بشقاب اشراف خالی نماند ، بعضی ها برای خراب کردن طرف مقابل دنبال فرصت می گردند !
Iran, Islamic Republic of
15:14 - 1398/05/31
نمی‌دونم برای علامه دهری مثل شما چرا دفاع از حقوق حیوانات که مخلوق خداوندند قابل درک نیست و معلوم نیست چی رو به چی ربط دادی ،با معیار شما اگه کسی از گرونی هم‌شاکی باشه به خاطر انتخاباته و طرف هم لیبرال و غرب زده و مادی پرست،.
Iran, Islamic Republic of
15:24 - 1398/05/31
آقای کیسینجر جهان اسلام .پرفسور دکتر استاد رائفی پور.ما نفهمیدیم شما فیزیک دانی.شیمی دانی.ریاضی دانی.دانشمندی.پزشکی.
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
تئوریسن میدونی چیه به شخصی که مطالعات میان رشته ای میکنه میگن تئورسین
Iran, Islamic Republic of
15:33 - 1398/05/31
راست میگه والا.
دوباره نزدیک انتخابات بجای مطالبه از دولت ما ملت را سرگرم حواشی میکنن.
ای لعنت به این سیاست کثیف
Iran, Islamic Republic of
16:04 - 1398/05/31
خوب شد که بهمون یاداوری کردین که بخاطر انتخابات هستش
#نه_به_انتخابات
Romania
16:07 - 1398/05/31
آفتاب آمد دلیل آفتاب ....اگر فرانسوی ها قساوت قلب دارند و برای تولید جگر چرب، مرغابیِ زبون بسته را زجرکش می کنند همین قساوت قلبشون باعث صدور داعشی هاشون به کشورهای دیگه شده حالا ما توی این زمینه باید با اونا کورس بزاریم و با اسید سگ زبون بسته رو زجرکش کنیم که در آینده هیولاهایی بدتر از داعش صادر کنیم؟ .....چرا هر دغدغه ای را سیاسی می کنیم واقعا چرااااااا؟!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
حمید رضا راشدی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
احسنت به تو انسان با پدر و مادر
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
کسی نگفته کورس بزاریم شما اصلا توئیت خوندی تو خط اول حیوان آزاری محکوم کرده بابا چرا عادت داریم نخونده و ندیده حرف بزنیم
United Arab Emirates
16:18 - 1398/05/31
چقدر این اوستاد لیسانسه چندشه
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
مشکل از چشمای شماست
Iran, Islamic Republic of
16:19 - 1398/05/31
ایشون اصلا اصولگرا نیست یک انسان به تمام معنا انقلابی دروووووووووووووود بر استاد رائفی پور
Iran, Islamic Republic of
16:35 - 1398/05/31
بابا بی سواد بس کن دیگه حرف نزنی میمیری
Iran, Islamic Republic of
16:41 - 1398/05/31
جناب رائفی پور با این افکارت بخدا ما دلمان هم برای شما میسوزه.
سخن کان از سر اندیشه نایدنوشتن را و گفتن را نشاید
Iran, Islamic Republic of
17:03 - 1398/05/31
جانوران نیز مانند انسان‌ها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.

آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»

«هيچ جنبنده‌اى در روى زمين نيست و هيچ پرنده‌اى با بال‌هاى خود در هوا نمى‌پَرد مگر آن‌كه چون شما امت‌هايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكرده‌ايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مى‌آورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.
یا در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان می‌آید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».  

همان‌طورکه می‌بینیم حیوانات در محشور شدن با انسان‌ها مشترکند

در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدان‌ها مي‌توان اثبات نمود كه از آن جمله مي‌توان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:

«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمی‌بینی که هرکس در آسمان‌ها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر می‌گشایند، خداوند را تسبیح می‌کنند و همه آن‌ها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه می‌کنند، آگاه است».

این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کرده‌اند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آن‌چه می‌کنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آن‌ها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد). 
در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:

امام صادق(ع) از آباء گرامی‌شان نقل می‌کنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالی‌که بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخ‌گويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳). 

منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.

همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت می‌کنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بی‌جهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).

و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح مي‌شوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آن‌ها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).

و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات مي‌كنند، به‌طوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي مي‌شود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كرده‌اند كه فرموده‌اند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برمي‌انگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي مي‌گيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بي‌جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).
صفحه نخستهمه اخبارفعالیت های قرآنیسیاست و اقتصادمعارفاجتماعیفرهنگیچندرسانه ایعکس

کد خبر: ۳۴۶۷۲۰۵

تعداد نظرات: ۲ نظر

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

صفحه اصلی » شعب استانی » اردبیل » معارف

قرآن و علوم زيستي/۱۷

بررسي موضوع حشر جانوران در روز قيامت از ديدگاه قرآن/ جانوران نيز داراي درك و شعور مي‌باشند

گروه انديشه: ملاک حشر، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن جانوران نیز از این نعمت برخوردار بوده و هدف از آفرينش آن‌ها، حشر به‌سوی خداوند متعال است.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از اردبيل، ملاک حشر، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن جانوران نیز از این نعمت برخوردار بوده و آيات متعددي از قرآن كريم به وجود شعور در جانوران دلالت دارند. هرچند سطح فهم و شعور جانوران با انسان مساوی نیست، اما همان مقدار شعور و درک و داشتن اختیار، سبب می‌شود که آن‌ها نيز دارای تکلیف باشد و بر اساس همین تکلیف، تسبیح حق می‌گویند و نماز می‌گزارند. بنابراين آفرینش جانوران بيهوده و عبث نبوده، بلكه هدف از آفرينش آن‌ها، حشر به‌سوی خداوند متعال است. اگر بنا باشد با مردن يك جانور، همه مراتب کمالی و درک معارفی‌اش که مربوط به روح است نابود گردد، پس آفرینش او عبث و بیهوده می‌بود، اما توجه به کلام خداوند «ثُم الی رَبهم یُحشَرُون» ما را به این نکته رهنمون می‌کند که جانوران نیز مانند انسان‌ها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.

آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»

«هيچ جنبنده‌اى در روى زمين نيست و هيچ پرنده‌اى با بال‌هاى خود در هوا نمى‌پَرد مگر آن‌كه چون شما امت‌هايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكرده‌ايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مى‌آورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.

واژگان:

الدابه: «دابه هر جنبنده‌‏اى را كه بر روى زمين بجنبد گويند و در قرآن كريم، به تمام جنبده‌‏ها اعم از انسان و حيوانات اطلاق شده است و هرگاه در برابر انسان آمده مثل آيه فوق به معناى حيوانات است»(۶).

امت: جماعتى را مى‌‏گويند كه در هدفى يگانه اشتراك داشته باشند. حشر نيز به معناى كوچ دادن جمعى از جايى به جاى ديگر است»(۷).

همگي جانوران طايفه‌اي مانند شما نوع بشرند

تفسير الميزان در شرح آيه:

«دابَّه» یعنی هر جانوري که در زمین می‌جنبد و «طائر» پرنده در هوا را گویند و «امت» گروهی از مردم هستند که در هدف واحد اشتراک دارند، مثلا دین یا سنت یکسان و یا وحدت زمان و مکان آنان را مجتمع ساخته است و آیه شریفه می‌فرماید: «همه جنبندگان زمینی یا پرندگان آسمانی همه امت‌هایی مانند شما هستند»، یعنی مقاصد و غایات معین و واحدی دارند و در مقاصدی مانند رزق، جفت‌گیری، تهیه مسکن و چگونگی زندگی با هم مشابهت داشته و نیز مانند انسان دارای آراء و عقاید اجتماعی و فردی هستند که اجتماعشان بر اساس آن‌ها بنا شده است. 

اما در این آیه جهت اشتراک دیگری نیز ذکر شده و آن مسأله بازگشت به سوی خداست، چون حشر یعنی بازگشت و اجتماع مردم به سوی خداوند بوسیله برانگیختن و از جای کندن و به سوی کاری بسیح دادن و ملاک در حشر انسان زندگی ارادی و شعوری است که انسان می‌تواند راه سعادت یا شقاوت را به میل خود اختیار کند. 

در حیوانات نیز همین شعور، منتهی به نحوی نازل‌تر وجود دارد و این‌که خداوند انسان‌ها و حیوانات را برای جزا دادن در قیامت محشور می‌کند، دال برتساوی آن‌ها با انسان در شعور و اراده نیست. ولیکن مرجع در حساب‌رسی همه آن‌ها یکی است و آن صواب دادن به نیکان و انتقام گرفتن از ستمکاران می‌باشد و نیکوکاری و ستم در حیوانات هم جریان دارد و حشر دائر مدار همین امر است. 

اما این‌که فرمود: «ما فرطنا فی الکتاب ... »، یعنی کتاب تکوین و آفرینش و لوح محفوظ کامل و تمام است و از هیچ چیز در آن فرو گذار نشده است و یا آن‌که قرآن کریم که کتاب الهی است کامل و تمام است و در آن بیان همه چیز آمده است «و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء» «ما کتاب را در حالی بر تو نازل کردیم که بیان کننده هر حقیقتی است».

بررسي مسئله حشر جانوران در روز قيامت

با بررسی آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین(ع) می‌توان گفت جانوران همانند انسان‌ها پس از مرگ محشور خواهند شد و در روز قیامت در حد آگاهی خويش حساب‌رسی می‌شوند. يكي از دلايل اين مسئله همان آيه ۳۸ سوره انعام مي‌باشد. و یا در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان می‌آید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».  

همان‌طورکه می‌بینیم حیوانات در محشور شدن با انسان‌ها مشترکند. اما باید دید ملاک حشر انسان چیست تا بتوانیم به ملاک حشر حیوانات دست یابیم. بايد گفت اصلی‌ترین ملاک حشر انسان داشتن شعور و فطرت است که به کمک دعوت انبیاء راه مشروعی از اعتقاد و عمل را به‌سوی انسان باز می‌کند. در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدان‌ها مي‌توان اثبات نمود كه از آن جمله مي‌توان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:

«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمی‌بینی که هرکس در آسمان‌ها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر می‌گشایند، خداوند را تسبیح می‌کنند و همه آن‌ها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه می‌کنند، آگاه است».

این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کرده‌اند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آن‌چه می‌کنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آن‌ها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد). 

در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:

امام صادق(ع) از آباء گرامی‌شان نقل می‌کنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالی‌که بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخ‌گويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳). 

منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.

همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت می‌کنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بی‌جهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).

و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح مي‌شوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آن‌ها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).

و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات مي‌كنند، به‌طوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي مي‌شود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كرده‌اند كه فرموده‌اند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برمي‌انگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي مي‌گيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بي‌جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).

امّا در پاسخ به اين سوال كه چه حيواناتي به بهشت مي‌روند؟ اينكه بعد از قيامت عاقبت كار جانوران به كجا مي‌رسد، آيا به بهشت مي‌روند؟ يا به جهنم يا نابود مي‌شوند؟ و در قيامت فقط براي احقاق حق محشور مي‌شوند، در اين‌باره دليل روشني از آيات و احاديث معتبر در دسترس نيست و بايد گفت و الله العالم. بر فرض صحة اسناد اين روايات و اعتبار آن‌ها، در مي‌يابيم كه بعضي از حيوانات كه عمل ويژه‌اي در راه خدا از آنها سرزده و يا توسط صاحب خود، در راه خدا بكار گرفته شده‌اند وارد بهشت مي‌شوند نه همه حيوانات، بطور مثال در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است: 

«اَنّ خيول الغزاة في الدنيا خيو لهم في الجَنَّة»«اسبان عرصة جنگ(جنگ‌هايي كه براي اعتلاي اسلام بوده است) اسبان بهشت خواهند بود»(۱۰).

علامه طباطبايي در پاسخ به مسئله اختيار در جانوران در تفسير الميزان اشاره نموده‌اند كه: «جانوران نیز مانند آدمیان تا اندازه‌ای از موهبت اختیار بهره دارند. البته نه به آن قوت و شدتی كه در انسان‌هاست. شاهد مدعا اين‌كه دربرخی از موارد می‌بینیم حیوان به‌ملاحظه نهی صاحبش و از ترس شكنجه‌اش یا بخاطر تربیتی كه یافته از انجام عملی خودداری می‌كند. یا در مواردی كه عمل مقرون با موانع است، حركاتی نشان می‌دهد كه حاكی از مردد بودن حیوان در انجام آن كار است. این‌ها همه دلیلی است بر این‌كه در نفوس حیوانات هم حقیقتی به نام اختیار و استعداد حكم كردن به سزاوار و غیر سزاوار وجود دارد.                                  

چرا صحیح نباشد احتمال دهیم كه حق تعالی حد متوسط از همان اختیار ضعیف را ملاك تكالیف مخصوصی قراردهد كه مناسب با افق فهم آنان باشد و ما از آن اطلاعی نداشته باشیم؟ یا این‌که از راه دیگری با آن‌ها معامله مختار بودن بكند و ما به آن معرفت نداشته باشیم و خلاصه راهی باشد كه از آن راه پاداش دادن به حیوان مطیع و مواخذه و انتقام از حیوان سركش صحیح باشد و جز حق تعالی كسی را بر آن راه آگاهی نباشد(۵).

 جمع‌بندي مطالب فوق نشان‌دهنده اين موضوعات است كه: 

۱) جانوران اهل تسبيح و نمازند و اين تسبيح و نمازگزاري، آگاهانه است. 

۲) جانوران از ادراك حسي و ادراك عقلي و توان درك معارف عقلي برخوردارند و تعليم و تربيت مي‌پذيرند، چنان‌كه سگ شكاري، در سايه تعليم و تربيت، در حالي‌كه گرسنه است، گوشت شكار را بي هيچ چشم داشتي به دندان مي‌كشد و به شكارچي تحويل مي‌دهد و اگر قرار بود بر اساس غريزه كار كند، بايد شكار را مي‌خورد، اما او امانت‌داري و عدم خيانت در امانت را آموخته، طبق آن عمل مي كند. به عبارت ديگر، او خوب و بد را ادراك كرده، مي‌داند خيانت در امانت، ستم در حق مربي و صاحبش مي‌باشد و به‌سوي خوبي گرايش نشان داده است.

۳) جانوران، ادراك و گرايش‌هايي دارند و به وسيله اين ادراكات، براي خود جلب منفعت و دفع ضرر مي‌كنند و با اراده خود به سمت آنچه براي خود خير مي‌پندارند، مي‌روند. رفتار حيوانات در مواقع شكار، خطر، جفت‌گيري و زندگي اجتماعي، نشانه ادراك و هدف‌مندي و رفتار بر اساس اراده و براي جلب منفعت و دفع ضرر است كه زيست‌شناسان به برخي از اسرار آن پي برده‌اند.

۴) هر موجودي كه ادراك خوب و بد دارد، يقيناً عدالت و ظلم را نيز تشخيص مي‌دهد. زيرا از مصاديق بارز خير و شر، عدل و ظلم است و شناخت خير و شر و عدل و ظلم، مقدمه رفتار است.

۵) جانوران، شعور و اختيار دارند، البته سطح شعور و اختيار آنان به سطح انسان نمي‌رسد اما همان مقدار شعور، ادراك، اختيار و اراده سبب مي‌شود كه داراي تكليف باشند و بر اساس همان تكليف، تسبيح حق بگويند و نماز بگزارند.

۶) آن‌ها همانند انسان‌ها، هدف، مقصود و مقصدي دارند. هدف، مقصود و مقصد حيوانات، حشر به سوي خداوند متعال است و چرا چنين نباشد؟ موجودي كه چنين كمالات، بينش و گرايشي دارد، اگر با مردن نابود شود، در حقيقت موجودي عاطل و باطل است و آفرينشي عبث و بيهوده دارد. زيرا با مرگ همه اين كمالات نابود شده است. اين كمالات، اموري وجودي و مجردند و تنها روح مجرد مي‌تواند داراي چنين كمالاتي باشد. 

پس حيوانات روح مجرد دارند و با مرگ نابود نمي‌شوند و تا قيامت باقي‌اند و به‌سوي پروردگار جهانيان محشور مي‌شوند و اين حشر، هدف، مقصود، و مقصد آن‌هاست. آيه «ثمّ الي ربّهم يحشرون» دلالت دارد كه حيوانات مانند انسان داراي روحي فناناپذيرند و به سوي خداوند محشور مي‌شوند و در قيامت جمع مي‌شوند و بنابراين بر اساس رفتارشان حكم مي‌شود.
Iran, Islamic Republic of
17:08 - 1398/05/31
اینها در حاشیه شهر زندگی نمی کنند که دایما در خطر سگ گزیدگی باشند
Iran, Islamic Republic of
17:31 - 1398/05/31
من نمیدونم کی به این لقب استاد داده ِ.......؟؟؟

لیاقت شاگرد مدرسه ای رو هم نداره
سخن کان از سر اندیشه نایدنوشتن را و گفتن را نشاید
Iran, Islamic Republic of
17:33 - 1398/05/31
جناب اوصولگراوسانسورچی متٱسفم برای دوتاتون اولی به خاطر بی سوادی دردین واینکه فکرمیکنه محبت درحق حیوانات مال مسلمانهانیست ودومی هم به خاطرسانسورش وجلوگیری ازآگاهی ناآگاهان
جانوران نیز مانند انسان‌ها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.
آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»
«هيچ جنبنده‌اى در روى زمين نيست و هيچ پرنده‌اى با بال‌هاى خود در هوا نمى‌پَرد مگر آن‌كه چون شما امت‌هايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكرده‌ايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مى‌آورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.
 در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان می‌آید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».  
همان‌طورکه می‌بینیم حیوانات در محشور شدن با انسان‌ها مشترکند
در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدان‌ها مي‌توان اثبات نمود كه از آن جمله مي‌توان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمی‌بینی که هرکس در آسمان‌ها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر می‌گشایند، خداوند را تسبیح می‌کنند و همه آن‌ها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه می‌کنند، آگاه است».
این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کرده‌اند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آن‌چه می‌کنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آن‌ها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد). 
در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:
امام صادق(ع) از آباء گرامی‌شان نقل می‌کنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالی‌که بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخ‌گويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳). 
منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.
همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت می‌کنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بی‌جهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).
و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح مي‌شوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آن‌ها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).
و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات مي‌كنند، به‌طوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي مي‌شود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كرده‌اند كه فرموده‌اند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برمي‌انگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي مي‌گيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بي‌جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).
جمع‌بندي مطالب فوق نشان‌دهنده اين موضوعات است كه: 
۱) جانوران اهل تسبيح و نمازند و اين تسبيح و نمازگزاري، آگاهانه است. 
۲) جانوران از ادراك حسي و ادراك عقلي و توان درك معارف عقلي برخوردارند و تعليم و تربيت مي‌پذيرند، چنان‌كه سگ شكاري، در سايه تعليم و تربيت، در حالي‌كه گرسنه است، گوشت شكار را بي هيچ چشم داشتي به دندان مي‌كشد و به شكارچي تحويل مي‌دهد و اگر قرار بود بر اساس غريزه كار كند، بايد شكار را مي‌خورد، اما او امانت‌داري و عدم خيانت در امانت را آموخته، طبق آن عمل مي كند. به عبارت ديگر، او خوب و بد را ادراك كرده، مي‌داند خيانت در امانت، ستم در حق مربي و صاحبش مي‌باشد و به‌سوي خوبي گرايش نشان داده است.
هر موجودي كه ادراك خوب و بد دارد، يقيناً عدالت و ظلم را نيز تشخيص مي‌دهد. زيرا از مصاديق بارز خير و شر، عدل و ظلم است و شناخت خير و شر و عدل و ظلم، مقدمه رفتار است.پس اینقدردرحق مخلوقات خداوندظلم نکنیدکه فردای قیامت شما جناب اصولگراوهمفکرانشماوشماجناب سانسورچی بایددرپیشگاه خداوندپاسخگوباشید
Iran, Islamic Republic of
17:39 - 1398/05/31
از الان میشه حدس زد یکی اوعده های انتخاباتی تصویب حقوق حیوانات هست.همون همیشگی!!
Iran, Islamic Republic of
17:56 - 1398/05/31
تو خودت عامل الودگی جوی هستی
Iran, Islamic Republic of
18:15 - 1398/05/31
ایشون اصول گرا نیست، سعی نکن تخریبش کنی با تیتر خبرهات، ای مجله
مار زیر کاه
Iran, Islamic Republic of
20:39 - 1398/05/31
حمایت از سگ لازم است امادر کجا وبه چه قیمتی؟ اونهایی که درمنزلشان سگ دارندایا میدونند همسایه اش چه زجری از پارس سگش میکشه؟ ایاانسانیت این که دیگران عذاب بکشند؟
Iran, Islamic Republic of
23:23 - 1398/05/31
رسانه برترين ها لطفا جانب دارانه خبر نذار البته خواسته من غيرممكنه اما حداقل با شرافت خبر بذار و اخلاق و رعايت كن،اولا كه رائفي پور اصولگرا نيست دوما از حاميان كشتن سگ ها انتقاد نكرده بلكه از يه جريان ليبرال كه هميشه از اين اتفاقات زمان انتخابات سوءاستفاده ميكنه انتقاد كرده كه با همين بهانه ها هميشه مردم رو فريب دادن تا الان ما دچار چنين بدبختي بشيم اميدوارم بعد از اين اتفاقات اخير كه تو اقتصاد ما افتاد مردم گول اين بازياياي رسانه ايي رو نخورن
Iran, Islamic Republic of
00:29 - 1398/06/01
.تهمت زن.چرندگو.=راءفی.
Iran, Islamic Republic of
00:45 - 1398/06/01
ایشونن صد دفعه گفتن که طرفدار هیچ حزب سیاسی نیستن چرا دوس دارید اصولگرا معرفیش ککنید
Iran, Islamic Republic of
04:31 - 1398/06/01
طرفدارای اسید و اسید پاشی اینجا اومدن رو آب.
خجالت بکشید.با مخلوق خدا و مخصوصا با وفا ترینشون این چه جنایتیه که میکنند.
Iran, Islamic Republic of
04:42 - 1398/06/01
توهمی کی گفته این بده اون خوبه....چرا سگ ها رو میریزی تو اردک ها
Iran, Islamic Republic of
05:02 - 1398/06/01
این مثلا روشنفکرانه چی را به چی ربط میده؟
Iran, Islamic Republic of
09:57 - 1398/06/01
برای ثابت کردن خودش باید حتما حرف مفت بزنه که مثلا بگه منم هستم
Iran, Islamic Republic of
14:53 - 1398/06/01
رائفی پور بارها اصول گراها رو زده تو توئیتش هم زده قطعا محکوم است پس این متن شما چیه ؟?
Iran, Islamic Republic of
17:13 - 1398/06/01
ادمین تقریبا محترم سایت لااقل نظر های موافق و مخالف بزار هیچ کدوم از جواب های من نیست انصاف هم خوب چیزیه سانسورچی خود توئی بقیه اداتو در میارن
پاسخ ها
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
حالا شد
Iran, Islamic Republic of
23:39 - 1398/06/01
به فقراهم برسن!سری به فقرا زدید!دیدیدپیرمردی درسطل آشغال دنبال چیزی هست!دلتان دردنگرفته؟!این که انسانه وپس چراکمک اش نمی کنید؟!کودکان کاردیدید!کمک کردید؟!
Iran, Islamic Republic of
07:05 - 1398/06/02
ولی جدیدا چقدر سگ باز زیاد شده و سگ براشون مقدس شده کلا سگ زیاد شده یکی هم نیس کمشون کنه
Iran, Islamic Republic of
22:36 - 1398/06/03
دمت گرم . کارت درسته راعفی پور .
همیشه حقیقت رو میگه .ترس هم از کسی نداره .
کاش دو سه تا مثل این بودن تو کشورمون...
Iran, Islamic Republic of
00:05 - 1398/06/05
چرا همه چیرو سیاسی میکنی اخه شماها چ جور بشری هستید موجود خدا افریده خداست ببینید تو کشورعای دیگه چطوری باهاشون رفتار میکنن
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج