روزنامه شهروند: امدادگران هلالاحمر هنوز درگیر سیل بودند که موج سرما بسیاری از آنان را درگیر امدادرسانی به مردمی کرد که در جادهها گرفتار برف و سرما شده بودند. خودروهای زیادی در جادههای مختلف گرفتار برف شدند و بسیاری از آنها تجهیزات لازم را برای چنین شرایطی همراه نداشتند و همین، کار را بسیار سختتر کرد.
رانندگی در فصل سرما که برف و باران و حتی بهمن در آن کم نیست، کار سادهای نیست و رانندهای که بناست در این فصل به جاده بزند قبل از هر چیز باید بیاموزد که چه چیزهایی همراه داشته باشد و در صورت وقوع هر حادثهای چگونه رفتار کند. به همین مناسبت به سراغ محمد پور اکرام، رئیس اداره توانافزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر رفتیم و از او نکات ضروری رانندگی را در برف پرسیدیم.
رانندگی هنگام برف و بوران کار سادهای نیست، اما دانستن و رعایت چند نکته میتواند کار را تا اندازهای راحت کند. به گفته رئیس اداره توانافزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر، یکی از سرفصلهای اصلی در تدریس به امدادگران، رانندگی در شرایط سخت است، اما دانستن این امر تنها برای امدادگران ضروری نیست و برای عموم هم همینطور است، چرا که رانندگی در برف، باران و مه هر کدام تخصص خود را لازم دارد.
تجهیزاتی که در فصل سرما باید در خودرو داشته باشید
پور اکرام تأکید دارد رانندهای که در فصل سرما میخواهد به سفر برود قبل از هر چیز باید تجهیزاتی همراه داشته باشد. بیل یا پارویی کوچک که جای کمی میگیرد، نخستین چیزی است که راننده در فصل سرما باید در خودرو داشته باشد. همچنین زنجیر چرخ به همراه یک حلقه اضافه ابزاری است که نباید هیچگاه آن را فراموش کرد.
جعبه ابزار، طناب نایلونی و سیم آهنی- که اگر زنجیر چرخ با مشکل مواجه شد، بتوان با این ابزار مشکل را حل کرد- دیگر ابزار لازم است. در کنار اینها، همراه داشتن چراغ قوه، لاستیک زاپاس سالم، تسمه پروانه، شلنگ بخاری، بست اضافه شلنگ، مایع شیشهشوی زمستانی، آب و ضد یخ، به همراه یکسری وسایل هشدار برای خطر نیز بسیار مهم است.
به گفته او، نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کرد این است که هنگام استفاده از زنجیر چرخ سرعت بیشتر از ٥٠ کیلومتر در ساعت احتمال آسیبزدن به خودرو را زیاد میکند، پس زمانی که زنجیر چرخ میبندید سرعتی بیشتر از ٤٠ یا ٥٠ کیلومتر
نداشته باشید. توصیههای مهمی برای رانندگی در فصل سرما و برف وجود دارد، مانند اینکه بهترین حالت و ایمنترین نکته آهسته رانندگی کردن است. پور اکرام بر این تأکید دارد و میگوید: «موارد متعددی وجود دارد که باید رعایت شود؛ راننده باید هوشیار باشد، چرا که سطح جاده یکسان نیست. چراغهای کوچک خودرو حتما باید روشن باشد. فاصله با خودرو جلویی در حالت عادی تعریف دارد، اما در زمان برف باید دو برابر باشد.»
استفاده از زنجیر چرخ را فراموش نکنید
فراموش نکنید که رانندگی در برف و یخ شرایط خاص خود را دارد. در درجه اول باید سعی کنید از زنجیر چرخ و لاستیکهای یخشکن استفاده کنید. اگر در برف زیاد متوقف شدید، با دنده یک حرکت نکنید؛ با دنده دو حرکت کنید و پا را به آرامی از روی کلاچ بردارید تا از سُر خوردن جلوگیری شود و خودرو به راحتی حرکت کند. همچنین اگر زمانی که در برف حرکت میکنید، سطح باد لاستیکها را کم کنید، احتمال سُر خوردن کاهش مییابد. به گفته رئیس اداره توانافزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر، زمانی که خودرو در برف و بوران متوقف میشود نکتهای که بسیار مهم است مدیریت سوخت است.
راننده نمیتواند تشخیص دهد چه مدت بناست در برف متوقف بماند. زمانی که فاصله، تا جایی که میتوان کمک دریافت کرد، تا یک کیلومتر باشد و از وجود کمک مطمئن باشید، میتوان خودرو را ترک کرد، اما در غیر اینصورت نباید خودرو را ترک کرد، چرا که این کار خطرات بیشتری دارد. او ادامه میدهد: نکته بعدی داشتن تجهیزات است. داشتن پتو و وسایل گرمایشی در خودرو بسیار مهم است. وقتی در زمستان سفر میکنید باید پوششی بهعنوان ذخیره همراه داشته باشید. اگر شرایط بحرانی ایجاد شود همین امر کمک بسیار بزرگی است.
در کنار این امر، داشتن مواد خوراکی هم نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. در سازمانهای امدادی زمانی که برای کمک به افراد مانده در برف میرویم پتو و مواد غذایی نخستین چیزهایی است که در اختیارشان قرار میدهیم و اگر خودشان از قبل اینها را همراه داشته باشند آسیب کمتری میبینند.
توصیههای ضروری هنگام حبس در خودرو
اگر کسی در شرایط کولاک در داخل خودرو محبوس شود، رعایت توصیههای زیر ضروری است:
تا حالا با دنده 2 شروع به حرکت نکردم